![]() |
![]() |
||||
![]() |
|
České
úspěchy
Doporučené
otázky k diskusi:
·
Jak zní Vaše definice úspěšných organizací? Jsou zkušenosti z
podniků použitelné pro řízení měst a vice versa?
·
Souhlasíte s tím, že Jičín, Český Krumlov a SEPAP jsou příklady
velkých úspěchů a proč?
·
Jsou jejich zkušenosti společensky využitelné pro zlepšování dalších
společenských a ekonomických subjektů?
Definice
úspěchu obecně
Na
úvod se diskutující pokusili úspěch definovat. Podle nejjednodušší
definice je úspěchem naplnění stanoveného cíle. Podrobnější diskuse ale
naznačila, že jde i o kvalitu cíle, což v sobě zahrnuje především
vhodné nastavení cíle, který by měl být ambiciózní a přitom splnitelný.[1]
Cíl by měl zajistit dlouhodobé přežití a další rozvoj dané entity
(firmy či obce) a měl by také být přesně vymezen. Jeden z účastníků
také připomněl, že „podmínkou úspěchu je vědět odkud jdeme, kde jsme
a kam jdeme.“ Z toho vyplývá, že definici úspěchu je vhodné rozšířit
tak, že „úspěch je důsledkem dobře komunikované strategie a cílů“.
Nelze totiž posuzovat úspěšnost člověka, firmy, města, resp. státu, neznáme-li
jeho strategii. A naopak, za úspěšného je považován ten, kdo dokáže
vybudovat „image“ a o svém úspěchu dokáže ostatní přesvědčit. Řada
účastníků proto zdůrazňovala, že úspěšný člověk, firma, město je kredibilní,
je důvěryhodný vůči klientům, občanům, a je respektovaný v očích
ostatních lidí, včetně svých konkurentů.
Za
důležitou složku úspěchu považuje většinu účastníků také prvek
dlouhodobosti. Úspěch tedy není pouze krátkodobým dosažením nějakého cíle,
ale systematickým výsledkem dlouhodobé strategie.
Přesné
stanovení cílů sice usnadňuje kvantifikaci úspěchu, nicméně řada účastníků
považuje kvantifikovatelnost úspěchu za problematickou. Čísla, kterými se
úspěch měří, jsou obvykle velmi diskutabilní a pouze nahrazují něco jiného,
neměřitelného. Úspěch je navíc pojem velmi relativní, protože například
krach určité firmy může být úspěchem pro konkurenci.
Někteří
diskutující dokázali spíše než úspěch definovat neúspěch. Nicméně díky
tomu bylo možné přijít i se dvěma negativními vymezením úspěchu.
Za prvé, neúspěchy, problémy a potíže jsou obvykle mnohem více medializovány
než úspěchy. Úspěch lze tedy s určitou dávkou nadsázky hledat především
v oblastech, o kterých se příliš nemluví či nepíše v médiích. Za
druhé, úspěch je v domácích zeměpisných šířkách obvykle úzce
korelován se závistí. Dobrou negativní definicí úspěchu v českých
podmínkách se proto zdá být to, zda v okolí vyvolává závist.
Úspěšnost
člověka a hodnoty
Diskuse
o pojetí individuálního úspěchu v České republice se do značné míry
odvíjela od předchozích debat na téma hodnotového systému. Účastníci
konstatovali, že v České republice se vlivem čtyř desetiletí komunismu převrátil
pojem úspěchu. („Za úspěch se pokládalo, pokud někdo dokázal při minimálním
úsilí ‘přežít’ v zaměstnání, aniž by přitom byl jeho nadřízený
příliš nespokojený.“) Lidé tím zlenivěli a dodnes mnoho z nich
netouží po skutečném, „nepřevráceném“ úspěchu. Objevily se ale i
optimističtější pohledy, podle nichž je dnes už úspěch širším pojmem,
který nezahrnuje jen ‘přežití’, ale i kvalitu života.
Druhým
faktorem, který odrazuje od usilování o úspěch, je strach z kritiky okolí.
Tato kritika souvisí s tím, že skutečný úspěch je v Čechách stále
považován za něco podezřelého. Existuje zde silné povědomí, podporované
dílčími negativními příklady, že úspěchu lze dosáhnout především
nepoctivými metodami. Třetím důležitým faktorem, který může úspěch v českých
podmínkách znechutit a může komplikovat rozvoj schopných domácích manažerů,
je závist, vyplývající především ze zakořeněného rovnostářství české
společnosti.
Problémem
je v České republice podle některých názorů i výměna lidí na řídících
funkcích, protože "zde lidé umí jen stoupat vzhůru; toho, kdo odchází
z funkce na nižší post, byť i dobrovolně, lidé považují za neschopného
blbce." Přitom např. v USA je takový proces údajně považován za běžný.
Zajímavá
debata se v jedné diskusní skupině rozpoutala nad otázkou, zda by definice
úspěšného člověka měla zahrnovat i kvalitu jeho soukromého života, tj.
např. spokojený rodinný život. Našly se argumenty pro. Za prvé, problémy
v rodině nebo odmítání klasických hodnot mohou signalizovat poruchy
osobnosti, které by se mohly odrážet i ve vztazích na pracovišti. Za druhé,
lidský život je jeden celek a jeho úspěšnost by se měla také jako jeden
celek posuzovat. Protiargumenty naopak stavěly na tvrzení, že mezi pracovním
a soukromým životem existuje pomyslná „tlustá čára“ a že pro vlastníky
firem by měly být rozhodující pracovní výkony jejich zaměstnanců.[2]
Jako kompromis mezi oběma názorovými proudy lze pak brát názor, že člověk
může být v práci úspěšný i bez kvalitního rodinného života, ale
ostatním by se neměl dávat za vzor.
Úspěch
v případě soukromé firmy
Definice
úspěšného podniku se obecně může lišit v závislosti na kultuře, globálně
ale vítězí standardní, „americký“ model, podle něhož je vymezení úspěšné
firmy poměrně jednoduché: základním měřítkem úspěchu soukromé firmy
je dlouhodobé dosahování zisku. Cesta k úspěchu vede přes správnou
motivaci manažera, který má ambice něco dokázat a energii pro naplnění cílů.
Může se stát, že manažeři si stanoví nízké cíle, aby jejich naplnění
bylo snadné a rychlé a oni se mohli prezentovat jako úspěšní. Úspěch se
dá i krátkodobě uměle vytvořit, například „přizpůsobením“ hospodářských
výsledků firmy. Opravdová kvalita se však projeví až za delší dobu.
Podle
jiného, poněkud komplikovanějšího pohledu se za úspěch podniku dá pokládat,
jsou-li uspokojováni současně akcionáři, zaměstnanci i odběratelé (zákazníci)
podniku a budí-li firma respekt u dalších subjektů na trhu, včetně svých
dodavatelů a zejména konkurentů. Úspěchem "po česku" ovšem může
být i pouhé přežití podniku. "Úspěšný je ten, kdo není klientem
České finanční či Konsolidační banky," padlo v jedné skupině. Někteří
účastníci navrhovali ztotožňovat úspěch s nezadlužeností firmy,
nicméně toto vymezení si rozhodně nezískalo všeobecný souhlas, protože u
kvalitních podnikatelských projektů by takový požadavek mohl být naopak
kontraproduktivní.
Obsáhle
byl diskutován příklad společnosti AssiDomän
Sepap, a.s., který byl prezentován v případové studii na setkání.
Drtivá většina účastníků se shodovala, že výsledky této firmy lze označit
za úspěch. Jeden z nich k tomu poznamenal, že „takový zázrak to
není, oni to jen narozdíl do jiných nezblbli“, nicméně zároveň jedním
dechem dodal, že v českých podmínkách, kde se „zblblo“ leccos, o úspěch
skutečně jde.
Úspěch
města
Úspěch města se měří obtížněji než úspěch firmy, protože u měst
není finanční prosperita konečným cílem snažení, ale pouze prostředkem
k naplnění cíle, jímž je zabezpečení kvality života obyvatel. („Úspěšné
město je takové, kde žijí spokojení lidé.“) Někteří účastníci
navrhovali konkrétní kritéria, jak měřit úspěch
města v porovnání s jinými městy - například průměrným příjmem
na jednoho obyvatele, úrovní služeb nebo dynamikou probíhajících procesů.
Jako
konkrétní případy českých úspěchů byly diskutovány případy Českého
Krumlova a Jičína, kterým byly věnovány dvě podkladové studie. V případě
Českého Krumlova bylo v diskusi jako důležitá složka úspěchu zdůrazněno
vyřešení romské otázky. Za nepřímé podpory města byly založeny rómské
firmy na úklid a stavební práce, které zaměstnávají většinu Rómů ve městě,
takže jejich soužití s „gadži“ je v zásadě bezproblémové. Různé
zato byly pohledy diskutujících na využití kulturního zázemí města, daného
rozsáhlým památkovým fondem. Je sice chvályhodné, že se pomocí
privatizace podařilo domy opravit a využít je pro podnikání, ale podle některých
diskutujících se to nedá považovat za jednoznačný
úspěch Českého Krumlova ve srovnání s městy, které podobnou výhodu
neměly. („Nelze poměřovat města s různými startovacími podmínkami.“)
Určitou otázkou do budoucna zůstává udržitelnost úspěchu, protože
zastupitelstvo města nyní musí velmi pečlivě hledat rovnováhu mezi přílivem
turistů a únosností pro obyvatele města a památky.
Hlavní úspěch Jičína spočívá v jeho zájmu o investory a o
podporu vlastních podnikatelů, shodli se diskutující. "Jičín skákal
kolem německých investorů, dnes investice má a nejmenované město, které
kolem investorů skákat odmítlo, mu je teď závidí," padlo při debatě.
Přenositelnost
zkušeností z řízení firem do neziskové sféry
Obecně
panovala shoda, že manažerské zkušenosti z řízení firem nejenže jsou přenositelné
do neziskové sféry, ale takový přenos je v drtivé většině ku prospěchu
věci. („Například nemocnici nemusí řídit doktor, ale manažer.“) Bylo
upozorňováno na to, že veřejnoprávní korporace se na rozdíl od firem
vyznačují menší akceschopností, politickými tlaky, krátkodobým plánováním
a rozptýlenou odpovědností, což jim brání na cestě k úspěchu. Čím více
v nich jsou aplikovány manažerské principy, tím lépe budou dosahovat svých
cílů.
Názory
na míru aplikovatelnosti manažerských principů se do značné míry lišily
podle toho, zda diskutující pracují v ziskovém či neziskovém sektoru.
Lidé pohybující se v soukromé sféře tvrdili, že principy řízení jsou
plně aplikovatelné. Upozorňovali na to, že s určitou dávkou zjednodušení
lze obyvatele města přirovnat k vlastníkům-akcionářům,
zastupitelstvo k představenstvu a starostu k předsedovi představenstva
resp. generálnímu řediteli. Tito volení zastupitelé spravují podobně jako
najatý management cizí finanční prostředky. Zmíněn byl v této
souvislosti případ USA, kde některá města mají přímo právní formu
podniků (corporate cities).
Naopak
lidé z neziskového sektoru s touto představou souhlasili pouze částečně.
Ze svých zkušeností totiž znají některé překážky, proč nelze vše plně
přejmout. V realitě není analogie mezi firmou a městem zcela dokonalá
a „corporate cities“ jsou spíše výjimečnou záležitostí. Hlavním
problémem v případě měst a politiky obecně je především 4-letý
volební cyklus, v jehož důsledku existuje ve městech na rozdíl od
standardních firem podstatně méně těsná vazba mezi majiteli a managementem
v mezidobí mezi volbami. V případě státu je tato vazba ještě méně
těsná. Rozdíl je také v tom, že zatímco manažeři svůj úspěch měří
ziskem, pro politiky je úspěchem znovuzvolení. Hodnocení práce radních je
obtížněji měřitelné a v praxi se zakládá na subjektivním mínění
obyvatel, které zajímá především uspokojení různých partikulárních zájmů
(zaměstnanost, bezpečnost na ulicích, vztah k menšinám, kvalita životního
prostředí, atd.).
Někteří
diskutující navrhovali, že by k přenosu manažerských dovedností mezi
firmami a politikou přispěl volnější obousměrný přechod mezi oběma sférami.
Dnes je ovšem politika vnímána jako stigma, což odrazuje manažery od vstupu
do politiky, naopak pokud bývalí politici odcházející do podnikatelské sféry,
bývá to vnímáno spíše negativně, jako důkaz toho, že svých konexí z politiky
chtějí zneužívat v businessu.
Mezi
firmami a městy může podle jednoho názoru existovat velmi silný vztah
vedoucí k přenosu rozhodovacích mechanismů, protože úspěšné firmy přispívají
do rozpočtu měst. Zmíněný účastník tvrdil, že například na
mladoboleslavská radnice si nedovolí udělat zásadní rozhodnutí bez
souhlasu Škody Auto.
Diskutováno
bylo i to, zda by principy řízení státních financí měly být stejné jako
principy firemních financí. Někteří účastníci tvrdili, že úspěšnost
města či státu vyžaduje nezadluženost, podobně jako je tomu u firmy. Tento
argument je nicméně potřeba zpřesnit, protože v případě firmy může
být úspěšnou i zadlužená firma, pokud staví na kvalitním podnikatelském
projektu. Odrazovat takovou firmu od získávání vnějších zdrojů by bylo
naopak kontraproduktivní. Tentýž princip lze skutečně použít i na hospodaření
státu, ovšem s tím rozdílem, že v případě státu je obvykle
velmi obtížné prokazovat kvalitu podkladových „podnikatelských projektů“.
Diskutována v této souvislosti byla i otázka bankrotu jako „čistícího
mechanismu“ v případě neúspěchu. Ani zde nebyl nalezen dramatický
rozdíl mezi firmami a městy či státem, protože i když ve striktním právním
smyslu nemůže stát zbankrotovat a být zlikvidován, efekt nesplácení státního
dluhu je podobný: dojde ke skokovému snížení předtím pracně budované
kredibility, která je hlavním základem úspěchu v diskutovaném pojetí.
Opět
se vracela myšlenka, rozebíraná částečně již v pasáži o hodnotách,
že média se věnují mnohem častěji neúspěšným podnikům než podnikům
úspěšným („V českých médiích chybí dobře napsaná success story.“)
Zatímco v USA dokáží média úspěch prodat, diváci televize NOVA podle
provedených průzkumů údajně při pohledu na pozitivní zprávu přepínají
na jiný kanál.
[1]
Někteří
účastníci diskuse to formulovali tak, že samotný cíl resp. vize je pro
úspěch firmy podmínkou nutnou, nikoliv postačující. Vizi může mít
každý, ale je třeba mít také potenciál k jejímu dosažení.
(„Například pan Soudek také přišel se svojí vizí. Problém byl v tom,
že ta vize byla hned od začátku zcestná a stát to nepoznal.“) Jiní
účastníci šli v otázce kvality cíle ještě dál a spojovali ji i
s jakousi „hodnotovou kompatibilitou“ cíle. Připomínali v této
souvislosti, že „i Viktor Kožený měl svoji vizi.“
[2]
V této souvislosti se nabízí připomenout myšlenku přepínání
alternativních hodnotových systémů, zmíněnou v předchozí části
záznamu, věnované hodnotám v ČR.