![]() |
![]() |
||||
![]() |
|
“Vzdělávání,
hodnoty a úspěchy v ČR”
Shrnutí diskuse setkání Lípa VII
Špindlerův Mlýn, 26.-28. listopadu
1999
Zápisy ze setkání Sdružení Lípa jsou pořizovány s cílem informovat o obsahu proběhnuvších diskuzí. Text je vždy kompilátem poznámek pořízených několika nezávislými účastníky setkání - zapisovateli. Text si neklade za cíl, zachytit vyčerpávajícím způsobem všechny myšlenky, které na setkání zazněly. Rovněž tak nemá text sloužit jako oficiální dokument, prezentující závěry a doporučení účastníků setkání těm, kdo jsou v konkrétních problémových oblastech profesně angažováni. Zápis splní svůj úkol, jestliže připomene účastníkům setkání příjemné chvíle strávené v myšlenkově inspirativním prostředí a veřejnosti určitou představu o tom, jak byla zapisovateli viděna náplň setkání občanského Sdružení Lípa.
Témata
pro toto setkání Lípy (Systém vzdělávání v ČR, Hodnoty v české
společnosti, České úspěchy) navazovala plynule na průběh diskuse na předchozím
setkání Lípa VI. Jako klíčové, nejobecnější a také nejobtížnější
se ukázalo téma prostřední, téma hodnot či přesněji řečeno hodnotového
systému. Základní problém totiž řada účastníků setkání viděla v tom,
že hodnotový systém české společnosti klade relativně malou váhu na vzdělání
jako hodnotu. Lidé jsou proto spokojeni se současným zakonzervovaným stavem
v oblasti vzdělávání a nevyvíjejí dostatečný tlak na reformy ke zvýšení
efektivity stávajícího vzdělávacího systému. Neefektivní vzdělávací
systém potom na jedné straně pomáhá udržovat špatné nastavení hodnotového
žebříčku, na straně druhé není schopen rozvíjet v lidech schopnosti
pro dosažení úspěchu v dynamicky se rozvíjejícím světě. Vzniká
tak gordický uzel, jehož rozpletení není alespoň na první pohled snadnou záležitostí.
Předložený
materiál zachycuje, jak účastníci setkání přistupovali k tomuto
nakupení problémů na ose hodnoty-vzdělávání-úspěch. Jednotlivé přístupy
se mnohdy lišily; zatímco někdo se snažil spíše o postupné rozplétání
problémů, jiný navrhoval radikální rozetnutí celého klubka. Lišily se i
úrovně obecnosti diskuse k jednotlivým tématům. Zatímco debata o
hodnotách byla vedena na relativně abstraktnější úrovni, rozbor vzdělávání
probíhal mnohem konkrétněji a české úspěchy byly ilustrovány na
jednotlivých příkladech z praxe.
Názory
účastníků se u řady bodů výrazně rozcházely, nicméně naší snahou při
sestavování tohoto shrnutí bylo především zdůraznit ty body, na nichž se
většina účastníků setkání shodovala (byť žádné formální hlasování
mezi účastníky neprobíhalo). Současně jsme chtěli, aby
tento text poskytoval čtenáři poměrně plastický obrázek o hlavních
tématech diskutovaných na sedmém setkání Sdružení Lípa. Proto zde připomínáme
i některé třecí plochy a alternativní či menšinové názory, které v průběhu
diskusí zazněly.
Přejeme Vám zajímavou četbu.
Martin Čihák
Pavel Bořkovec
Ivo Nejdl
Petra Rejchrtová
Ladislava Simonová