![]() |
![]() |
||||
![]() |
|
ÚVODEM ( TEXT Z KNIHY
JAK MYSLET MÉDIA)
„Nenávidím všechno, co mě pouze
poučuje, aniž to zmnožuje mou činnost nebo ji bezprostředně oživuje,“
tak by se dal přeložit častý citát z Goetha. Vzpomněl jsem si na něj,
když jsem pracoval na této knížce. Pomocí historie bychom se měli učit
i my novináři nově nahlížet současnost, a tím i lépe chápat, kam
směřujeme, tedy učit se dívat do budoucnosti, oživovat své pohledy.
Eseje, přednášky, články a
rozhovory, které jsem do publikace zařadil, vycházejí většinou z
historie (abychom věděli, co tradujeme v původním slova smyslu slova
traditum, tedy co si přinášíme a co nám bylo z minulosti předáno), byť
někdy jen nedávné, aby nám napověděly něco o tom, proč a jak se teď, na
začátku 21. století, chováme.
Ač někteří novináři vyhlašují konec objektivity a volají po nové etice
žurnalistiky, mé úvahy mě vedou k následujícím otázkám: Neměli bychom
se ptát i opačně, proč by se etika, viděno právě v kontextu novodobé
historie, neměla zásadně měnit? Mění se role masových médií jen díky
fenoménu infozábavy, politainmentu? Jaké vzory sociální image a jaká
poselství, která pak vytvářejí mainstream-symboliku světa našich dětí,
vysílají média do společnosti? Jak ovlivňuje estetika etiku novinařiny?
Neznamenalo by nové definování etiky vzdání se snahy po objektivitě? A
lze vůbec vést dialog bez vzájemné snahy po objektivitě, tedy bez
domluvených standardů, které určují hranice dialogu? Jsme ještě schopní
v době, kdy se rozpadají škály hodnot, které jsou obecně uznávané,
kritického soudu? Jak nám v tom zabraňuje informační fetišismus?
Dochází skutečně k etickému vyprazdňování života? Jsme ještě schopní
přátelství, když stále větší počet lidí považuje za kvazipřátele
televizní postavy? Nebo přesouvá prestižní žurnalistika dodržující
staré zásady jen své těžiště: ve starých demokraciích se pěstuje v
několika málo tradičních, předplatitelských novinách, vybraných
časopisech, veřejnoprávních médiích či v USA v PBS-TV a v mladých
demokraciích se s ní setkáme jen na několika internetových adresách a v
některých knihách a dokumentárních filmech, výjimečně v novinách a
časopisech?
Jedno se zdá být zřetelné: z médií se vytrácí realita. Nebo, jak říkal
Niklas Luhmann: „Jak je možné informace o světě a o společnosti
akceptovat jako reálné, když člověk ví, jak jsou produkovány?“ Tom
Krummer, kterému se přezdívá nejhorší německý novinář, protože si
vymýšlel rozhovory s hvězdami v Hollywoodu, řekl: „V době show už
neexistuje žádná pravda, jen efekty.“ Mediální psycholog Peter
Winterhoff-Spurk se domnívá, že jednou se informace z médií zcela
vytratí a budou nahrazeny inscenacemi a performancemi. Philip Meyer
dokonce vypočítal, že poslední čtenář zemře ve Spojených státech v
dubnu roku 2040. Noviny a televize se proměnily v jakési nové proroky s
masovým publikem (David Halberstam).
Další otázka tedy zní: Co tato skutečnost v době zvýšeného masového
vlivu médií, obzvláště televize a internetu, s naší civilizací učiní a
kam ji posune? Jaký vliv mají doopravdy média na společnost a jak mění
člověka? A jak mění člověka publicita, publicness, öffentlichkeit?
Nemáme nově definovat etiku novinářského řemesla hlavně proto, abychom
na sebe byli přísnější, aby mohly být zachované pevné normy, a ne
proto, abychom je rozvolnili? Nestojí právě na nich naše schopnost
komunikovat mezi sebou? Co se s námi děje na začátku 21. století, když
nová estetika médií zaměnila kompetentnost za rychlost, informace za
emoce, mínění za komentář, útěchu za zábavu a redakce většinou ovládl
intelektuální proletariát bez profesionální hrdosti, který se rozpozná
podle toho, že jeho loajalita k vydavateli je větší než novinářské
schopnosti? Vracíme se zase do doby, kdy se společnost bude dělit na
informační elity a bavící se proletariát? Mění se výkonnostní
společnost (leistungsgesellschaft) v požitkářskou společnost
(erlebnisgesellschaft)? Dokáže tržní prostředí zaručit pluralitu a
různorodost informací, nebo naopak mediální produkty k sobě stále více
a nebezpečněji přibližuje a měli bychom přistoupit na princip
regulovaného pluralismu (J. B. Thompson)? Neměli bychom uvažovat o
mediální výchově na základních školách, jak se o tom diskutuje v EU?
Jak artikulovat nebezpečí, která ohrožují naše schopnosti se bránit,
aby byla v dnešním silně emocionálně vypjatém mediálním provozu vůbec
slyšitelná?
Formulovat tyto obavy, to je právě to, o co se pokouším v této knize,
která volně navazuje na můj předešlý soubor rozhovorů a esejů Moc a
nemoc médií. Zatímco v první knize šlo spíše o diagnózu médií, v knize
Jak myslet média se soustřeďuji spíše na popis mediální infekce a
hledání prevence, zůstaneme-li u lékařského slovníku.
Na následujících stránkách opět nenajdete žádné návody ani odpovědi,
ale jen další upřesňující otázky. Prestižní média stejně jako školy by
neměly lidem přinášet jen informace, ale především by měly přispívat k
tomu, abychom se uměli ptát a kriticky reflektovat aktuální trendy,
abychom uměli artikulovat nebezpečné otázky, tedy formulovat rizika a
vedlejší účinky procesů, které ve společnosti probíhají. Úkolem
spisovatelů a novinářů, jak jednou řekl v Budapešti na přednášce Amos
Oz, je naučit se číst výstražná znamení a zvonit včas na poplach.
Jinými slovy, klást odpor všem snadným řešením. Milan Kundera říká, že
romanopisec, a já dodávám i poctivý novinář, nemůže žít v míru s duchem
doby. Nebo, jak říká Václav Bělohradský, musí klást nebezpečné a
rozbíječské otázky. Také bychom mohli říci: Naší povinností je rozbíjet
klišé politiků, lobbistů a manažerů, která nás mají uchlácholit.
Kdyby se nám podařilo přivést k životu alespoň jedny noviny, které
budou umět rozeznávat zvláštní a výstražná znamení a vzdorovat duchu
doby, mohli bychom jednou mít v Praze sochu kamelota, který takové
noviny bude prodávat, jako mají v Lisabonu. Mosazný prodavač s
nedopalkem cigarety v puse a s frajersky nasazenou placatou kšiltovkou
na hlavě tam nabízí Diário de notícias v ulici, která se jmenuje stejně
jako zmíněné noviny.
Když se nám to ale nepodaří a z novin, a z médií vůbec, učiníme pouhé
zboží, vytrhneme je všechny z kulturního provozu, pácháme zlo. Jako je
základním atributem hmoty čas a prostor, podobně je základním atributem
člověka kultura, k níž média neodmyslitelně patří, a proto se musíme o
jejich kvalitu rvát. Rveme se totiž o sebe.
Jestliže namítnete, že jsem snílek a fantasta, odpovím jednoduše:
Nemáme právo nesnít, nechtít uskutečnit sny, jež Bůh napsal do nás a
pro nás.
K. H., Dobřichovice 7. srpna