![]() |
![]() |
||||
![]() |
|
Nová
technologie je nová tak dlouho, dokud si pamatujeme,
Kdy
jsme ji začali poprvé používat.
ze setkání Lípa XIV
Vnější
vlivy (a jejich dopady) na média v ČR (televize, noviny)?
Role
veřejnoprávních a privátních médií (i těch financovaných formou
dobrovolných příspěvků, např. PBS)?
Jak
vhodně vládnout veřejnoprávním mediím (hlavně TV a rozhlas)?
Jak
(ne)regulovat všechna média?
Jak
zajistit objektivnost poskytovaných informací?
Jak platit za mediální obsah?
Ústředním
bodem zřejmě jakkoli zaměřené diskuse o médiích v České republice
asi ještě dlouhou dobu zůstane problematika veřejnoprávních médií;
postoj k „veřejnoprávnosti“ zároveň vymezuje dvě základní názorové
skupiny. Nejinak tomu bylo i v tomto
případě.
Pro
jednu je veřejný zájem definovatelný jako „součet soukromých zájmů.“
Přijmeme-li tezi, že takovýto veřejný zájem existuje, má ospravedlnění
existence veřejnoprávních médií a rozličných rad, kterými se je snažíme
kontrolovat. Z tohoto pohledu nejsou problémy veřejnoprávních médií
systémového charakteru a je třeba je řešit lepší prací příslušných
kontrolních a regulačních orgánů či přímo vytvořením orgánů nových.
Problém
současné veřejnoprávní televize spočívá v tom, že došlo pouze k převzetí
nového názvu a nikoli v přijetí veřejnoprávní struktury médií. Přitom
tato struktura je již objevena a není třeba ji znovu vymýšlet. Stačí dosáhnout
v této věci konsensu mezi občany a politiky.
Pro
druhou skupinu je veřejný zájem podezřelá záležitost a všechny rady jsou
zkorumpované a nefungující. Řešení vidí v americkém modelu, kde zábava
a informace jsou zbožím a média podléhají jako všechny ostatní firmy
obchodnímu právu a zákonům trhu. Veřejnoprávní média naproti tomu trpí
chronicky nízkou produktivitou a za své peníze většinou nedostáváme to,
co chceme.
Pominout
nelze ovšem ani názor stojící zčásti „mimo“ výše zmíněné dvě
skupiny: V ČR musí být média regulována, protože jsme malý trh a je
tu málo využitelných frekvencí. Pokud by tomu tak nebylo, názorová
skupina, které by se podařilo volné frekvence „obsadit,“ by získala
jednostrannou informační převahu. V této souvislosti stojí za zmínku,
že o veřejnoprávním rádiu se tato debata nevede, protože soukromých rádií
je velký počet. Televize jsou ovšem jen tři a mají velký vliv.
Zajímavé
je také sledování vývoje chápání televize v čase. Lidé získávají
s televizí rozsáhlejší osobní zkušenost a vědí, že se zprávy často
liší od skutečnosti. Proto již informacím, které z televize získávají,
nepřikládají takový význam. Ve skutečnosti se totiž realita v televizi
dělá ve střižně!
Problematiku
regulace médií by mohl „vyřešit“ rozšiřující se počet informačních
kanálů. Podle tohoto názoru půjde vývoj cestou fragmentace a širší nabídka
učiní regulaci nepotřebnou a možná též nemožnou. Zastánci opačného názoru
v tomto případě argumentují, že fragmentace řešením být vůbec
nemusí, resp. nemusí vůbec nastat, protože je k dispozici takové množství
informací, že vzrůstá význam kompetentních osob, které jsou jakýmisi překladateli
skutečnosti.
Základní
funkcí dnešních medií je pozice „překladatele,“ který tlumočí
informace ze specializovaných jazyků do jazyka obecného - tedy jazyka
srozumitelného většině občanů. Média však mají v současné době
funkci dvojí:
·
informační (ta je společensky důležitá)
·
zábavní
Je
také nutné si zároveň uvědomit, že mediální svět se stává integrální
součástí politického procesu, což má svá pozitiva i negativa. Na příkladu
„TV Nova“ pak někteří diskutující ilustrovali negativa stavu, kdy se média
prolínají s politikou. Za správnou cestu naopak diskutující označili
pokusy o nové formáty médií (zvláště těch, které se snaží zvýšit
informační hodnotu produkovaných pořadů).
Pozitivním
vlivem globalizace mediálního trhu by mohlo být nastavení objektivních měřítek
pro domácí producenty informací a vytvoření většího tlaku na jejich
objektivitu. V současné době se však v případě touhy po objektivním
a úplném zpravodajství stává podmínkou četba či sledování zahraničních
pramenů.
Rozebírání
„vlády“ nad veřejnoprávními médii opět započala osvětlováním pojmu
veřejnoprávnosti. Nakonec se většina shodla na definici, že „veřejno“
– znamená způsob platby za danou službu (platba veřejností) a „-právnost“
zachycuje poslání a pozici media tak, jak je upravena legislativou. Pro správné
fungování veřejnoprávních medií je třeba přesně a správně definovat
struktury v těchto mediích.
Měla
by existovat struktura manažerská, jejímž úkolem je vedení média v úrovni
provozně ekonomického a struktura redakčně dramaturgická, která je odpovědná
za programový obsah. Na tyto struktury by ještě navazoval etický kodex příslušného
media a tzv. pracovní manuál. Současně by měly být také stanoveny
procedury, podle kterých se postupuje v případu disharmonie mezi manažerskou
a redakční strukturou. V případě, že by existovaly takto nastavené
mantinely, tak by ani nevznikla známá televizní krize roku 2000, resp. byla
by řešena podle nalinkovaných not.
Diskuse
o médiích na Západě i v České republice má některá společná témata.
Jedno z nich se váže na fungování médií: v současné době dochází
k vytěsňování informací aktualitami, a tím vzniká novodobá forma
„cenzury.“ Média se tak mění v pouhé distributory aktualit a zcela
opomíjejí kontext. Hodnota informace je však v souvislostech a pokud je
lidé nemají, lze s nimi mnohem snáze manipulovat.
Diskuse
o regulaci médií se samozřejmě dotkla i televize: V České republice
dnes neexistuje veřejnoprávní televize, existuje pouze státní televize přejmenovaná
na veřejnoprávní. Nedošlo však ke změně fungování této televize ani k oddělení
obsahu a obchodního vedení.
I
na regulaci médií existují dva protichůdné názory vycházející z podobným
východisek. Na jedné straně stojí liberální přístup: otázka by měla znít
jak NEregulovat média (pro jejich fungování by měla stačit pravidla trhu
tak jako v jiných případech). Zastánci regulace ovšem považují za
fakt, že média mohou manipulovat lidmi a prokazatelně to dělají. Proto je
nezbytné média regulovat – samotný trh nezvládne vše.
Závěrem
by bylo vhodné upozornit, že problém závislosti médií řeší celý svět
od Velké Británie (BBC) přes Itálii (Berlusconi) až po Spojené státy.
Nejprve
je třeba definovat pojmy. Objektivita znamená dodržení autentičnosti
informace a vyjadřuje mediální formu žurnalistického zpracování (normu).
V praxi je to zjednodušeno etickými kodexy a manuály, které vytváří
mustr, jak v daných situacích informovat (obecně řečeno „nepřekrucovat“).
V ČR je objektivita informací často převedena do roviny profesionality
žurnalisty. Vyváženost naproti tomu představuje možnost informovat o všech
a všemi profilujícími se skupinami ve společnosti (není myšleno v proporcionálním
zastoupení).
Standardní
forma struktury veřejnoprávních mediích v okolních zemích podporuje
objektivitu informací a rezistenci médií vůči politickým tlakům a
lobbyismu. Tato struktura spočívá v oddělenosti jednotlivých výkonných
jednotek na managementu, finančním zabezpečení a dramaturgii. Je zde
existence mnoha pojistek pro dodržování kodexů a správných postupů. Náplně
a obsahy pořadů jsou přesně definovány a to zajišťuje jejich objektivitu
a vyváženost. Otázku objektivity můžeme převést do 3 mechanismů, které
ji zabezpečí: jedná se o legislativní prostředí, profesionalitu žurnalistů
a vnitřní strukturu médií.
V ČR
tato vnitřní struktura a mechanismy nejsou dodržovány či ustanoveny; není
zde ani dostatek vůle ani konsensu k jejich ustavení. Mnoho nedostatků
existujících v ČR má počátky ve špatné a nedotažené legislativě,
která je naprostým základem pro vytvoření efektivního a funkčního mediálního
prostředí. V ČR je problém, že společnost zde byla zahlcena brakem a
poté naučena a přivyknuta na nízkou úroveň kvality a neobjektivnost médií.
Nyní je velice problematické se dostat na vyšší úroveň (někdy se zdá,
že je to nemožné). Výzkum v ČR dokázal, že zde není dostatečně
silná poptávka po kvalitním tisku, který by byl konkurenceschopný, resp. životaschopný.
Důvodem je nízké nastavení laťky po uvolnění systému a určitá
benevolence společnosti, která o kvalitní informace nemá zájem.
Stěžejním
médiem dnešního světa je televize, a proto byla právě jí i u této
diskusní otázky věnována největší pozornost. Názory se ubíraly v zásadě
dvěma směry – jedni se snažili uhájit institut veřejnoprávních televizí,
druzí naopak podporovali ponechání médií – tedy i televize - zcela v rukou
soukromé komerční sféry.
Tato
polarizace se pochopitelně projevila i v následné debatě o způsobu
financování tohoto typu média. Zastánci existence veřejnoprávních televizí
se přikláněli k platbě poplatků za tuto službu, doplněných o příjmy
z inzerce (současný model). Jejich nekompromisním požadavkem se stala
nutnost oddělení oblasti financování a oblasti obsahové z důvodu
minimalizace případných nežádoucích vlivů na distribuci informací. Jako
modelový příklad byla uvedena televizní stanice BBC. Veřejnoprávní
televize by pak měly poskytovat prostor k vyjádření názoru co nejširší
skupině společnosti a zároveň poskytovat informace a programy dle potřeb a
zájmů minoritních diváků. V zásadě by se tedy měly snažit o co
největší rozsah poskytovaných informací. Zdůrazněna byla také role veřejnoprávní
televize jako účinného „kontrolora“ především politické sféry.
Oponenti
existence veřejnoprávních televizí vycházeli především ze skutečnosti,
že v dnešní době existuje celá řada zdrojů informací. Každý člověk
si pak v tomto spektru může najít ten, který je pro něj přínosný.
Patřím-li tedy do skupiny lidí s vyhraněným diváckým vkusem, nepotřebuji
veřejnoprávní televizi, která by jej uspokojovala,
ale jsem schopen si informaci „najít“ sám. Klasickým případem je například
kabelová televize – vyberu si a zaplatím pouze ten program, po kterém toužím.
Rovněž internet v tomto směru skýtá mnohé možnosti.
K tomuto
pojetí je však nutno dodat, že
se zabývá pouze jedním aspektem služeb veřejnoprávních televizí, a to
poskytováním informací pro menšinové skupiny diváků. Jaksi v pozadí
zůstala funkce veřejnoprávního média jako nástroje k poskytování
skutečně objektivních informací a rovněž jeho výše zmíněná funkce
kontrolní.
Výsledek diskuse byl tedy jednoznačně rozporuplný. Nesmiřitelně se totiž střetly dvě koncepce, které lze charakterizovat následujícími hesly – veřejnoprávnost médií bude ustupovat versus veřejná moc musí vždy zaručit určitou distribuci informací.
Budeme
moci ovlivňovat dotační politiku EU?
Jak
budeme řešit vysokou nezaměstnanost s rostoucí závislostí na EU?
Jak
budeme řešit současné nutné reformy (veřejné finance a penzijní systém)
ve vazbě na náš vstup do EU?
Jaké
jsou argumenty pro/proti rychlému zavedení EURA?
Jakou
roli budou mít mezinárodní finanční instituce v budoucnosti?
Vstupem
ČR do Evropské unie bude zcela jednoznačně ovlivněna struktura příjmů a
výdajů ČR i podoba samotné fiskální politiky. Tento vztah lze přirovnat
ke vstupu do klubu. Členství v klubu je drahé
- vstup do EU bude přinášet mnohé regulační náklady plynoucí z přizpůsobení
českých podmínek normám EU. Naproti tomu nám však klub přinese i celou řadu
pozitivních dopadů. EU po nás bude vyžadovat disciplínu, která tu doposud
nebyla. To je pochopitelně výzvou
pro reformu českého systému veřejných financí. Bude nutné se zamyslet nad
tím, co by mělo být statkem financovaným z veřejných prostředků a učinit
potřebné změny ve směru „ozdravení“ našeho systému.
Vyskytla
se také obava z vývoje kvazifiskálních institucí (fondů), které snižují
přehlednost systému veřejných financí. Tyto instituce bude třeba v
budoucnu postupně odstraňovat a přispět tak k větší transparentnosti
a kontrolovatelnosti veřejného financování.
Pozornost
byla věnována rovněž strukturálním fondům EU, z nichž by do ČR
potenciálně mohly plynout nemalé prostředky. Nesmíme však zapomínat na
to, že i v případě čerpání prostředků z těchto zdrojů bude
od českých subjektů vyžadována určitá míra jejich spoluúčasti, abychom
prostředky vůbec získali. Náklady tedy nebudou vznikat pouze na straně EU,
ale i na straně ČR. Další výdaje přinese také náročná administrace těchto
finančních toků.
Dalším
faktorem ovlivňujícím hospodářkou politiku ČR bude vstup do euro-zóny.
Budeme tak připraveni o jeden z nástrojů, jak ovlivňovat hospodářský
vývoj v zemi - o měnovou
politiku. Fiskální politika se tak stane jednoznačně nejvýznamnějším nástrojem stabilizační politiky.
Dotační
politika Evropské je velmi drahá a má distorzní charakter. V otázce
vstupu ČR do EU je jen zástupným problémem, který vychází z laického
pocitu, že kandidátské země dostávají peníze za „nic.“ Finanční
prostředky z fondů jsou přitom při vstupu ČR do EU zcela marginální.
Významným problémem je parazitování profesních zprostředkovatelů na získávání
dotací z fondů. Vliv pozitivního lobbyingu na množství peněz plynoucích
z fondů do ČR je nezanedbatelný: dotace si nejlépe zajistí samy firmy
a nikoli politické lobby.
Na
počátku diskuse se skupina pokusila nadefinovat základní problémy nezaměstnanosti
v České republice a navrhnout jejich řešení. Za zásadní problém
byla označena struktura trhu práce, který negeneruje dostatečně rychle a v dostatečné
míře nová pracovní místa. Nově vytvořená místa (např. zahraničními
investicemi) jsou přitom vzhledem k závislosti české ekonomiky na vývozu
velmi citlivé na situaci na světových trzích, a tak například pokles poptávky
v Německu znamená okamžité propouštění v českých továrnách.
Postupně také ztrácíme svoji výhodnost z hlediska nízké ceny práce
a do budoucna tak musíme počítat s určitým odlivem pracovních míst
směrem k ještě levnějším zemím.
Recept
na problémy českého pracovního trhu se jmenuje flexibilita pracovní síly,
a to při zásadní reformně sociální politiky státu. Ta musí být
nastavena tak, aby motivovala nezaměstnané k hledání práce a nevytvářela
podmínky k spokojenému životu na podpoře. Musíme také rozbít představu,
že poté, co člověk získá kvalifikaci na počátku své pracovní dráhy,
bude stejnou práci dělat až do důchodu, a to ještě ve stále stejném
podniku. Podmínkou úspěšné reformy, která by vyřešila nepříznivou
situaci na pracovním trhu, je také dosažení konsensu ve společnosti, a to
jak mezi nižšími vrstvami, tak mezi bohatými. Za úspěšný příklad
celospolečenské shody bylo uvedeno Rakousko, které po dohodě tripartity (vlády,
podnikatelů a odborů) bylo schopno dlouhodobě dosahovat nízké nezaměstnanosti.
Závislost
mezi samotným vstupem do Evropské unie a reformou veřejných financí resp.
reformou penzijního systému je velmi volná. Náš vstup do EU lze definovat
jako vstup do velmi drahého klubu, kam se chodí v obleku, vyžehlené košili
a s kravatou.
Při
diskusi o potřebnosti fiskální reformy došlo opět k rozdělení na
„pravicové“ (většina) diskutující a jejich „levicové“ oponenty. Základní
rozpor mezi výše definovanými skupinami spočíval jednak v posouzení dnešního
stavu veřejných financí, kde jedni tvrdili, že situace je vážná, ne-li
tragická, zatímco druzí (levicoví) zastávali názor, že zadluženost státu
není nikterak katastrofální, a proto můžeme pokračovat v expanzivní
výdajové politice. Stejně markantní byl i rozdíl pokud jde o řešení současné
situace veřejných financí. Zatímco jedna skupina preferovala nepopulární
opatření ve formě snižování výdajů státu, zejména v oblasti
mandatorních výdajů, druzí preferovali růst daňového zatížení.
Diskutující
se ve skupině shodli, že nejde ani tak o samotný okamžik vstupu do EU, ale o
plnění kriterií z Maastrichtu, a to v souvislosti s přijetím
EURA. Zde pak bude plnění stanovených kriterií, a tedy finanční disciplina
státu ve veřejných financích klíčová. Z tohoto pohledu převládl názor,
že reforma VF proběhnout tak jako tak musí, a čím dříve se tak stane, tím
lépe. Současně zazněl i názor, že samotná unie nám po našem vstupu příliš
nepomůže, neboť z hlediska výše HDP bude saldo peněz získaných z rozpočtu
EU tak zanedbatelné, že zcela jistě nevyřeší základní problémy ve veřejných
financích ČR.
Nad
penzijní reformou proběhla samostatná a poměrně krátká diskuse, v níž
zazněla zejména ta informace, že penzijní politika státu je i v EU otázkou
národní, a neexistuje zatím žádné unijní řešení.
Při
zavádění EURA má Česká republika dvě alternativy:
a)
do euro-zóny vstoupíme tehdy, až budeme připraveni;
b)
pevně stanovíme datum vstupu a na toto datum navěsíme reformy.
Při
hledání odpovědi bychom si měli nejprve položit otázku, pro jaké země je
rychlé zavedení EURA (resp. rychlá fixace měny) výhodné. Půjde především
o malé státy s velmi otevřenou ekonomikou jako je například Estonsko.
Naproti tomu pro Polsko by bylo rychlé přijetí poměrně problematické a Česká
republika stojí někde uprostřed. Jakým způsobem se zavedení EURA projeví?
Vedle stability měny to bude především snížení transakčních nákladů.
Realisticky
je třeba si položit otázku, zda máme vůbec volbu mezi rychlým a pomalým přijetím
EURA. Jde totiž především o politické rozhodnutí, zda vláda učiní v oblasti
veřejných financí takové kroky, které by vstup do euro-zóny umožnily.
V případě
České republiky by zřejmě bylo rozumnější spolehnout se na disciplinující
efekt konečného cíle a zvolit tedy pevné datum vstupu, na které by byly navěšeny
příslušné reformy. EURO by tak mohlo spustit reálnou diskusi o reformě veřejných
financí.
Po
1. světové válce došlo k rozpadu světových trhů a tento rozpad se do
dnešní doby nepodařilo překonat a trhy propojit. Současný stupeň světové
ekonomické globalizace nedosahuje úrovně předválečné propojenosti (samozřejmě
v aspektech poplatných dané době). Bude se opakovat narušení jako po
1. světové válce? Vyskytnou se podobné podmínky, které povedou k rozpadu
trhů? Či dojde k nějaké světovládě? Pravděpodobně dojde k roztříštění
světového trhu. Úloha mezinárodních institucí je právě v podpoře
globalizace a propojenosti trhů a v propagaci takových kroků.
Mezinárodní
finanční instituce dnes operují v jiných podmínkách než v minulých
desetiletích. Ve světě se objevují krize nové generace, v mezinárodních
institucích dochází k polarizaci rozhodujících hráčů, rozšiřují
se názorové rozdíly jednotlivých zemí a dochází k blokacím jednání.
Role mezinárodních institucí bude v budoucnosti daleko složitější. O
tom, zda bude větší či menší, rozhodne polarizované pole největších hráčů;
zřejmě ale dojde k postupnému utlumování jejich činnosti.
Mezinárodní
instituce jsou plné erudovaných odborníků, ale existují zde „political
masters“, kteří volí dané postupy a strategie bez ohledu na efektivitu či
dopady. V globálním rozhodování sledujeme absenci dlouhodobých motivačních
prvků, je preferován krátkodobý a krátkozraký pohled.
Položme
si otázku, zda se dá standardně řešit bankrot národního státu? Podle
evropského přístupu by měla být vytvořena pravidla, která by měla být
kontrolována a dodržována. Podle amerického přístupu je věcem nechán
volný průběh. Náklady si nese samozřejmě daná země. Při rozhodování o
poskytnutí pomoci hrají klíčovou úlohu národní zájmy velkých hráčů,
a zde převažuje právě krátkodobý pohled.
Lze
charakterizovat vizi, za kterou mezinárodní instituce stojí? Moto Světové
banky je „Svět bez chudoby“, moto MMF je „Řešení a předcházení krizí“.
Předcházení krizí je těžko měřitelné. Nelze jednoznačně prohlásit,
zda by daná krize bez intervencí mezinárodní instituce byla hlubší či
nikoliv a zda by krizí ve světě bylo méně.
Shrneme-li
názory na diskutovanou otázku, lze konstatovat jediné: budoucí role mezinárodních
institucí je nepředvídatelná.
Které faktory budou mít vliv na to, zda se EU bude transformovat v USE nebo spíše v EFTA?
Bude
EU znamenat omezení demokracie a suverenity ČR?
Jaké
bude naše členství v EU a NATO? Koherentní nebo spíše konfliktní?
Jaký
vliv bude mít naše členství v EU na naši imigrační politiku
(budeme bez vnějších hranic)?
Bude
mít EU jako celek silnou společenskou vizi, která sjednotí a potáhne
lidi stejným směrem?
Bude
mít EU jako celek silnou společenskou vizi? Názory na tuto otázku jsou dva a
každý zastává jedna skupina. „Federalisté“ potřebu silné vize vítají
a „euroskeptici“ naopak odmítají. Pro euroskeptiky je EU založena pouze
na tzv. čtyřech svobodách (volný pohyb zboží, kapitálu, osob … ),
na nichž je unie založena. Federalisté naopak pohlížejí na Evropskou unii
jako na prostor míru a spolupráce mezi národy a na tuto představu navazovali
uskutečněním vize společné zahraniční politiky. Zazněla také úvaha, že
k sjednocující vizi by Evropa mohla dojít pod vlivem silné hrozby.
Ve
své podstatě jde o stálé soupeření vize federalismu na straně jedné a
euroskepticismu na druhé straně. Neexistenci nové sjednocující vize Evropské
unie potvrzuje i marné snažení Konventu, kde výsledek pouze potvrzuje stávající
stav, a nevzniká zde žádná přidaná hodnota oproti samotným základům
euroatlantické civilizace.[1]
Euroskeptici
zdůrazňují to, co evropské národy rozděluje a na druhou stranu federalisté
se soustřeďují na to, co mají evropské státy společné. Konfliktnost či
koherence členství ČR v EU bude determinována dynamikou vztahů mezi
„starou a novou“ Evropou. Bude to ovšem záviset i na diskusi uvnitř ČR.
Mělo by být zcela jasné, co chtějí zástupci ČR v EU dosáhnout.
V
EU již byla liberalizace obchodu provedena, a proto je EU Evropskou zónou volného
obchodu (EFTA). Odpověď na otázku, zda se EU stane USE[2]
závisí na ochotě národních vlád přesunout další pravomoci supranacionální
instituce. Zatím k tomu příliš ochotné nejsou, a proto můžeme
konstatovat, že EU kráčí spíše směrem k EFTA než k USE.
Jak
se budou silné státy ve vedení EU prosazovat? Budou se tyto velké státy snažit
uchvátit svůj podíl moci ve velkých USE? Jedná se zde jednoznačně o
problematiku dělby moci. Bude nově vzniklý celek, který bude ovládán 2 –
3 velkými státy, uvnitř demokratický? Bude se stále jednat o rovné
seskupení národních států? Do jaké míry mají národní státy svá
opodstatnění ve strachu přesunout své politické pravomoci na centrální úroveň
a jak dlouho bude tento strach ještě trvat? Je třeba si uvědomit určitou
rigiditu názorů, postojů a filosofií, které integrační snahy v Evropě
ovlivňují.
Je
zde problém zpoždění mezi vědomím a fakty. V Evropě existuje mnoho
hlubokých vazeb, které ji již dávno sjednotily (ty ekonomické přitom
nehrají tak důležitou úlohu). Těmi hlubšími danými vazbami rozumějme
vazby křesťanské. Můžeme diskutovat, kde začíná a končí sjednocená
Evropa? Můžeme zařadit, kdo do ní patří a kdo již ne? Projekt EU je západoevropským
projektem a do tohoto teritoria patří i země střední a východní Evropy.
Patří sem však ještě Řecko a Turecko?
Jsou to země s výrazně odlišným kulturním a historickým vývojem.
Dlužno podotknout: tyto země nejsou horší, jsou pouze jiné. Existují přirozené
meze sjednocování Evropy a to jsou latinsko evangelická omezení či hranice.
To by znamenalo, že Řecko a Turecko jsou mimo toto integrační seskupení.
Většina
zúčastněných se jednoznačně přiklonila k názoru, že plánovaný
vstup ČR do EU nebude znamenat žádné omezení demokracie. Někteří se
dokonce domnívali, že se tímto aktem teprve demokracii
naučíme, resp. přesněji řečeno ji zdokonalíme a ukotvíme v našem
prostředí některé hodnoty, které tu zatím pevně ustáleny nejsou.
V diskusi
se však objevilo i zcela opačné přesvědčení - EU rozhodně určité
omezení demokracie pro ČR znamenat bude. Zdůvodnění se pak opíralo o
situaci, která nastala v nedávné době v sousedním Rakousku, kdy některými
členskými státy nebyl akceptován politický vývoj v této zemi.
Názory
na omezení suverenity v ČR byly naproti tomu relativně jednotné. V zásadě
vycházely z toho, že rozsah omezení suverenity do značné míry bude záviset
na ochotě nově vstupujících států vzdát se svých kompetencí ve prospěch
jejich převodu na evropskou úroveň a zároveň na schopnosti těchto zemí
prosazovat vlastní záměry. Klíčovým problémem tedy je, jak ČR dokáže hájit
své zájmy. Tato schopnost je pak částečně determinována její velikostí,
počtem obyvatel atp. – tedy faktory, které příliš ovlivnit nelze, část
zájmů však účinným působením odpovědných autorit jistě ovlivnit půjde.
Někteří
vztah EU a ČR výstižně přirovnali k vztahu politika - poslance a jeho
poslaneckého klubu. Poslanecký klub totiž pro politika znamená v určitých
případech omezení vlastní suverenity – to zejména tehdy, kdy potlačí
vlastní přesvědčení ve prospěch většinového názoru klubu. Uvedený
vztah vzájemného ovlivnění však funguje i opačným směrem – tudíž
politik (jednotlivec) může ovlivnit smýšlení celého klubu. Tak to bude zřejmě
platit i pro ČR a její „soužití“ s EU.
V diskusi
bylo také zdůrazněno, že ačkoli EU omezí suverenitu našeho státu, nesmíme
zapomínat na mnohé klady, které nám členství přinese – především pak
přínosy plynoucí z volného trhu v rámci EU a následně v budoucnu
ze společné měny. Upozorněno bylo také na to, že EU není žádný neměnný
celek. EU se neustále vyvíjí, a to procesem, který je živelný, nikoli předem
daný. To potom dává prostor pro úspěšné budování postavení ČR v evropském
prostoru.
Při
diskusi o imigrační politice si skupina na jednu misku vah položila skutečnost,
že Evropa vymírá, a tudíž je teoreticky závislá na budoucí imigraci. Na
druhou stranu vah pak položila potenciální bezpečnostní rizika vyplývající
z přílivu migrantů z chudších zemí světa. Právě bezpečnostní
aspekt se stal po událostech z 11. září 2001 jedním z hlavních
argumentů odpůrců přílivu imigrantů na starý kontinent.
Rozhodne-li
se Evropská unie dělat společnou imigrační politiku, bude muset dojít k
rozšíření ochrany vnějších hranic EU a to tak, aby systém zajistil
dostatečnou bezpečnost obyvatel eurozóny. V praxi bychom pak museli
celou Evropu obehnat plotem a na každé bráně všechny příchozí řádně
kontrolovat. I v tomto případě bude celý prostor náchylný k průniku
teroristů, kteří v případě překonání vnější hranice nebudou mít
žádné překážky pro pohyb uvnitř EU.
Na druhou stranu je smutnou skutečností, že v prostoru starého kontinentu neexistuje žádná země, která nemá nebo v blízké budoucnosti neočekává závažné demografické problémy. To je argument , který by hovořil pro podporu imigrace, je třeba však nastavit takové procedury, aby byl pro nás výsledek pozitivní. Jak uvedl jeden z účastníků diskuse, „…pokud bude svět rozdělen na velmi chudý a bohatý, tak emigrace bude vždy existovat …“ Záleží tedy jen na nás, zda dáme takové mantinely, aby převažovala imigrace legální, tudíž stav, kdy stát má alespoň část tohoto procesu pod kontrolou.
Znamená
nutně ekonomická a politická globalizace kulturní a duchovní unifikaci?
Lze
postavit něco reálného proti hrozbě „války civilizací“?
Jaký
vliv bude mít islám a další orientální náboženství na evropskou
kulturu a identitu?
Jak
se bude se vstupem do EU měnit počet věřících a vliv církví v ČR?
Jaké
jsou a jak se budou (po vstupu do EU) měnit základní hodnoty a sociální
celky v ČR?
Jaký
bude vliv fundamentalismu na globalizaci?
Co
je to globalizace? Podle jedné z definicí jde o „univerzalizaci
partikulárního a partikularizaci univerzálního.“ Globalizace je nepochybně
sociokulturní revoluce, rozhodně nejde pouze o ekonomický fenomén. Konečně,
globalizace je rozhodně jev lidský, umělý, neboť nejde o žádný přirozený
přírodní proces.
Důležitá
je pro pochopení globalizace role médií. Mnohokrát již bylo řečeno, že média
jsou náboženstvím dneška – ovšem v jakém smyslu? V předchozích
historických epochách byl svět udržován „pohromadě“ právě náboženstvím
– a právě tuto roli dnes převzala média.
V čem
spočívá nebezpečí globalizace a proč je tento fenomén řadou hnutí tak
silně odmítán? Globalizace oslabuje význam tradičních struktur (například
politických stran a církví) a zvyšuje se význam struktur nových (například
různých antiglobalizačních hnutí). Kořeny globalizace přitom souvisejí s misijním
založením některých hlavních náboženství. Původně šlo o šíření
evangelia a ihned poté následoval obchod a mocenské zájmy.
Pro
mnohé je globalizace totéž co amerikanizace. Je tomu tak? Ano i ne. Amerika
nepochybně „vyváží“ své hodnoty, politický model a kulturu. V mnoha
případech se tak děje jaksi „mimoděk“ jen díky obrovské moci Ameriky.
Příkladem budiž filmové společnosti v USA, které nemají za cíl ničit
malé národní producenty filmů, ale fakticky k tomu dochází.
Globalizace
není pouze současným jevem, ale je procesem, který probíhá minimálně tisíc
let. Posledních 30 let se tomto smyslu odlišuje tím, že je tento proces
zaznamenatelný v rámci jednoho lidského života, tedy jedné generace.
Dichotomie debaty o globalizaci spočívá
v rozdílném chápání jejích důsledků a příčin. Někteří tvrdí,
že ekonomická, technická a informační globalizace podmiňuje politickou
globalizaci, jiní se domnívají, že žádná taková závislost neexistuje.
Střet
civilizací je vyvolán úzce ekonomickým viděním světa. Řešením proto
není ekonomické pozvednutí handicapované země - změnou ekonomické základny
nedojde ke změně duchovní podstaty. Ekonomické pozvednutí naordinované z vnějšku
může naopak střet civilizací vyvolat (příkladem budiž westernifikace,
která vyvolala duchovní reakci v Íránu). Primárním problémem proto
není ekonomická rozdílnost, ale necitlivá westernifikace, která ony třecí
plochy vyhrotí ve válku.
Střet
civilizací, který je výsledkem polarizace společností, není vždy
nevyhnutelný. Polarizace společností a následný střet může být v konečném
důsledku pozitivní, produktivní a konstruktivní. Cílem by tedy nemělo být
bránění těmto střetům, ale válce mezi civilizacemi.
Prevencí
střetu je vzdělání, respekt a omezování předsudků ve snaze předejít
kulturnímu šoku. Pod pojmem vzdělání si ovšem nesníme představit euro-americký
model vzdělání. Způsob vzdělávání musí být v souladu s tradicemi
každé kultury. Zároveň je třeba dosáhnout odpovídajícího zastoupení
ekonomicky slabších ve světových diskusích.
Je
však třeba přiznat, že v některých případech neexistuje jiná cesta
řešení střetu než válka, tedy ozbrojený konflikt; fyzické oddělení
etnik je pak jediným východiskem (jako například v Izraeli či na Balkáně).
Otázka
vlivu islámu na evropskou kulturu a identitu je v dnešní době zvláště
aktuální z důvodu rostoucího přílivu přistěhovalců z islámských
zemí. Jak bude islám fungovat v Evropě pak do značné míry závisí na
tom, jak bude v této oblasti přijímán. Pokud bude společnost pozitivně
naladěna dialogu s islámem, lze předpokládat, že nedojde k radikalizaci
jeho stoupenců. Tento vývoj by hrozil především v souvislosti s necitlivým
přístupem k nově příchozím i stávajícím islámským menšinám.
Nutné je především vyhnout se „vytlačování“ těchto lidí ze společnosti
a jejich soustřeďování ( i když neúmyslném) do separovaných a uzavřených
komunit.
Klíčovým
slovem se tedy stává integrace. K té je však vždy potřeba ochota všech
zúčastněných. Z tohoto důvodu bude do budoucna na straně Evropy nutné
pracovat především na zvýšení všeobecného veřejného povědomí o islámu,
a to v celém jeho rozměru. Výsledkem by pak měl být vzestup otevřenosti
a tolerance evropské společnosti.
Podobně
i na straně islámu půjde o to, do jaké míry je on sám otevřen vnějším
vlivům. Převažující názor diskusní skupiny byl však v tomto směru
spíše negativní, tzn. předpokládala se
spíše uzavřenost tohoto etnika.
I
přesto v následujících letech bude zřejmě více či méně docházet k integraci duchovních směrů pod
vlivem inspirace „z východu“. Nutno si uvědomit, že toto prolínání náboženství
a jejich vzájemné ovlivňování není historicky nic nového, ba právě
naopak – tento proces probíhá kontinuálně již stovky let. Stěžejním úkolem
do budoucna se stane především zabránit frustraci islámských menšin z „nové“
(myšleno evropské) společnosti. Právě v těchto náladách lze totiž
zcela jistě spatřovat zárodek obávané radikalizace.
Náš
základní problém je ve vnímání samotné Evropské unie. Pro většinu Čechů
je EU velký bratr, po němž chceme, aby nám dal peníze, ale zároveň se bojíme,
že nám sebere naše hračky. Z hlediska hodnotového žebříčku je tedy
třeba, aby došlo k vybudování a rekonstrukci vědomí a povědomí o základních
evropských hodnotách. Úvaha, že s ekonomickou změnou resp. okamžikem
vstupu do unie dojde automaticky ke změně našeho myšlení je sice příjemně
optimistická ale velmi nerealistická.
Pro
změnu v myšlení lidí bude třeba daleko více času a úsilí než k samotnému
vstupu do unie. Musíme tak mít dostatečnou flexibilitu, víru v budoucnost
a potřebnou míru sebevědomí. Krokem správným směrem by se tak mohlo stát
znovu ustanovení střední třídy, která je tím potřebným základem pro
ukotvení společnosti na žebříčku hodnot. Další podmínkou k cestě
správným směrem je zreformování resp. rekonstrukce všech institucí
demokratického státu. Ve vztahu ke vstupu do Evropské unie je tedy třeba uvažovat
tak, že jde o velkou výzvu, která však sama o sobě nic nepřináší. Musíme
sami chtít a pak se věci budou posouvat tím správným směrem.
Podle
jednoho názoru jsme vlastně všichni kulturní křesťané. Křesťanství
totiž určilo evropskou civilizaci a vstřebalo se do ní. Vliv na počet věřících
má naše náboženská nevzdělanost a předsudky vůči církevnímu náboženství.
Zájem o náboženství by mohla vzbudit zkušenost ze zahraničí. Tvrdé jádro
věřících je totiž stále stejně početné. V čase se mění pouze počet
částečně identifikovaných a sympatizantů, pro něž ovšem v současné
době církev nemá takový program, který by z nich udělal tradičního
katolíka.
Diskusní
otázky:
Jaké
dopady bude mít náš vstup do EU na řešení minulých ekologických hříchů
a budoucí kvalitu prostředí?
Je
možné, že v ČR budou významná střediska výzkumu v nových
vědách a technologiích jako např. nanotechnologie nebo superkonduktivita?
Jaké
pozitivní/negativní dopady bude mít klonování?
Změní nové technologie náš nynější způsob života? Jak?
Stane se vesmír (naše galaxie) prostorem, který bude lidstvo běžně využívat ke svému prospěchu?
Jsme
schopni zabránit atomovým válkám anebo se ochránit před jejich dopady?
Jak?
Je
nepochybné, že se současná civilizace postupně přesouvá do post-industriální
fáze založené na technologiích. Česká republika dosud post-industriální
není, ale je na „cestě“ zařadit se mezi post-industriální země.
Post-industriální společnost lze definovat snížením surovinové náročnosti
hospodářství za současného růstu sektoru služeb.
Nebezpečí,
které nám dnes reálně hrozí je, že se staneme pouhou montážní dílnou.
ČR totiž není schopna udělat něco podobného jako stát Izrael při svém
vzniku, kdy bylo potřeba vybudovat průmysl prakticky z ničeho. Izrael si
tehdy uvědomil, že není možné konkurovat zaběhaným industriálním zemím
a tomu přizpůsobil svoji strategii.
Jak
již bylo zmíněno mnohokrát, klíčovým problémem ČR jsou především
investice do vzdělání, tedy výchova lidí. Irský „zázrak,“ který je
často zmiňován, byl vyvolán především dlouhodobými obrovskými
investicemi do vzdělání (samozřejmě za spolupůsobení dalších faktorů).
V ČR by bylo potřeba reformovat školství (stejně jako se o to snaží
například v Německu a dalších zemích).
Vstup
do EU nebude mít pro řešení ekologických hříchů budoucnosti prakticky žádný
vliv. Značná část reforem již totiž proběhla v uplynulých 13
letech, o čemž svědčí i razantní změna struktury tvorby HDP ve prospěch
terciálního sektoru. Z této situace vyplývají i další nároky na
celou společnost, a to zejména v oblasti vzdělávání.
Část
diskutujících viděla ekologické normy unie jako konkurenční faktor, který
do jisté míry škodí české průmyslu. Byla zde zmíněna zejména špatná
práce českých vyjednavačů, kteří dosáhli minima v oblasti výjimek.
Současně byla připomenuta skutečnost, že přejímáme legislativu EU bez
jakýchkoliv úprav, a to i v případě, kdy máme poměrně volnou ruku v jejich
přenesení do českého právního systému.
V diskusi
došlo i na tzv. mikro-znečišťování, tedy na negativní vliv občanů na životní
prostředí. Velkou roli zde hraje a bude hrát výchova.
Lidstvo
se zcela nepochybně vzdaluje od přirozeného světa, a to je velice nebezpečné.
Otázka ale zní, co je to přirozený svět? Každý biologický druh mění své
okolní prostředí - to je přirozená evoluce. My definujeme přirozenost z ekonomického
a politického hlediska. Žijeme stále ve stejném světě, pouze se zrychluje
tempo změny. Je přirozené prostředí jakýsi „stav nula,“ od kterého se
vzdalujeme? Tak tomu není, protože prostředí se neustále mění podle vývoje
druhu.
Každá
nová technologie je a bude zneužitelná. Lidstvo ještě stále dokáže
kontrolovat své technologie, které vyrobilo (i když s určitými obtížemi).
Každý vynález s sebou ovšem přináší obavy z jeho zneužití.
Ale zneužitelnosti nových technologií se dá zabránit regulací; k té
však často dochází až po nějaké katastrofě. Je tedy nutné vytvořit
systém regulace.
V dnešní
době a na současném stupni technologického vývoje se v úvahách o nových
technologiích často objevují nejen kvantitativní charakteristiky, ale jsou
řešeny i otázky etické a morální (kvalitativní). Jedná se pouze o strach
z neznámého? Strach, který se ukrývá pod pokličku zneužitelnosti?
Rozvoj nových technologií by měl být doprovázen příslušným stupněm
regulace (tak je tomu v západní části světa). Nelze tabuizovat pokrok,
ani přes určité (a často oprávněné) obavy z jeho zneužitelnosti.
Pokrok je součástí západní civilizace.
Jistou
útěchou může být fakt, že klonování nevytváří identické jedince,
vliv na každého tvora má společnost a výchova. Nikdy zde nebude zástup
identických jedinců, kteří budou identicky i myslet. Větším problémem či
rizikem je klonování mysli a duší, tedy fanatismus.
O
tom, že nové technologie mění a v budoucnu nadále budou měnit náš
život, není sporu. Rozdílná stanoviska se objevila spíše v představách
o podobě a formě tohoto ovlivnění.
Jedním
ze spíše negativních vlivů byla stále rostoucí rychlost procesů v důsledku
stále kvalitnějších technologií. Rozhodování se tak dnes musí provádět
mnohem rychleji - prakticky okamžitě, není prostor
pro rozsáhlé a zdlouhavé analýzy důsledků. Jsme nuceni zpracovávat
stále rostoucí množství informací, ačkoli toho nejsme pořádně schopni.
Výsledná reakce pak často může být chybná. V tomto směru není
technologický pokrok chápán záporně sám o sobě, ale spíše ve vztahu ke
své současné obrovské dynamice.
Někteří
diskutující vyslovili také obavu, že se lidstvo dostává „do vleku“
technologického pokroku, z něhož není schopno se vymanit. S tím,
jak se budou technologie vyvíjet a budou stále sofistikovanější, bude neustále
ubývat lidí, kteří jim rozumí. Vytvoří se tak vrstva „kvalifikovaných,“
na nichž bude do značné míry záviset vývoj celé společnosti. Její
podoba bude totiž odvozena od toho, jak se tito „kvalifikovaní“ budou
chovat ke skupině „nekvalifikovaných“.
V reakci
na uvedené spíše pesimistické názory se objevila myšlenka, že
technologický pokrok je limitován. Ačkoli jsme tedy v současné době
svědky neobyčejně dramatického rozvoje moderních technologií, tento proces
nemusí být v budoucnu již tak dynamický. I technologický pokrok narazí
na určité bariéry – ekonomické, technické, společenské, které jeho
rozmach zpomalí. Společnost tak bude mít více času a prostoru seznámit se
se změnami a přizpůsobit se jim.
V diskuzi
se objevila také myšlenka, že lidé mají určité zakódované vzorce chování,
na které nemá technologický pokrok významný vliv. Rovněž nesmíme zapomínat
na to, že technologie sice mohou ovlivnit náš život, ale my jsme ti, kteří
mohou usměrňovat vývoj technologií. Technologie nás tudíž nemusí ohrožovat,
jak bylo zmíněno dříve. Počátečním úkolem rozvoje technologií je totiž
zkvalitňovat náš život a rozšiřovat naše možnosti. Technologický pokrok
se tak bude vyvíjet ve směru toho, co bude společnost vyžadovat.
Diskuse
nad problematikou atomové války a naší schopností ochránit se před jejími
případnými dopady se posunula k diskusi nad technologickým zaostáváním
Evropy a dominancí Spojených států amerických. Ty dnes představují
jedinou světovou velmoc, která má dost síly a legitimity na to, aby svoji
bezpečnost měla jen ve svých rukou. Převaha USA je dnes natolik zřetelná,
že ji Evropa nemůže v dohledné době a za standardních podmínek
dohonit. Ten, kdo má zájem, má však možnost do rozjetého amerického vlaku
naskočit. Část skupiny pak označila za nebezpečné pokusy některých
evropských zemí vymezovat se vůči Spojeným státům, což by mohlo způsobit
rozklížení euroatlantické spolupráce.
Zachovají
se prvky národní a regionální identity? Proč ano a proč ne?
Bude
možné zajistit bezpečnost informací na internetu? Jak?
Jak
ovlivní vývoj IT pracovní trhy?
Jak ovlivní vývoj IT vzdělání?
Jak
ovlivní vývoj IT demokratické procesy (volby, průzkumy)?
Jak
ovlivní vývoj IT státní správu?
IT
je dnes pro mnoho lidí symbolizováno pouze jedním z aplikací moderních
technologií: Internetem. Lze přirovnat internet ke knihtisku? Stejně jako
kdysi technologie na svou dobu levné výroby knih (tedy rozmnožování a
distribuce informací) přináší možnost informování a vzdělávání pro
široký okruh lidí. Rozvoj IT a Internetu však poskytuje lidem znalosti jiným
způsobem a často dochází k tomu, že jednotlivec zná více věcí než
v minulém století, ale do menší hloubky.
Obrovské
množství informací v elektronické podobě může být i problémem,
neboť může dojít pak k zahlcení systému, tak i uživatele. Z toho
plyne i negativum plynoucí z přemíry komprimovaných a často zjednodušených
informací na úkor tradičních způsobů vzdělávání. Velmi palčivá je i
otázka zranitelnosti systému, která ovšem souvisí s jakýmkoli důležitým
systémem.
Rozvoj
IT umožňuje nové způsoby vzdělávání. Jde především o rozvoj distančního
vzdělávání. IT s sebou zároveň přináší nejen vertikální linii
diseminace, ale podporuje i horizontální komunikaci. Využívání IT ve vzdělání
zároveň stírá geografické bariéry a usnadňuje přístup ke vzdělávání.
Souběžně
s tím však dochází také k odlidštění vzdělávacího procesu,
neboť v případě internetového vzdělávání chybí osobní kontakt, výklad
„neobsahuje“ osobní charisma přednášejícího a jeho mimoverbální
projevy. Bylo by ovšem nesprávné stavět IT a Internet do konfrontace vůči
lidským kontaktům, neboť mohou být jeho důležitým doplňkem. Pomáhají
totiž uživateli syntetizovat a analyzovat získané informace daleko efektivněji
než tomu bylo dříve.
Klíčovou
otázkou související s rozvojem IT ve vzdělávání je jednoznačně Internet
a přístup k němu. Přístup k informacím není vzděláváním, je
to pouze podmínkou či podmnožinou vzdělávání. Měl by proto stát zabezpečit
přístup k internetu a IT vůbec pro všechny? Odpověď na tuto otázku
se odvíjí od metod vzdělávání, modelu školství; ten potom ovlivňuje i
úvahu o funkci a významu IT ve vzdělávání.
Zavedení
IT do státní správy má stejné efekty jako při implementaci v soukromém
sektoru. Bude to znamenat zrušení úředních hodin (7x24), absolutní průhlednost
rozhodování, což je ale považováno za možnost spíše teoretickou s pozitivními
i negativními dopady. Dojde pravděpodobně i k personalizaci systému a budeme
tedy svědky procesu, který je v obchodním světě znám jako
„segmentace“ občanů - spotřebitelů. Velmi kontroverzní otázkou je nakládání
s osobními daty ve státní správě a bezpečnost. V současné době
lze říci, že zažíváme vystřízlivění z nových technologií.
Jak
se změní dnešní státní úředníci tváří v tvář novým
technologiím? Může se pak změnit státní správa? Zavádění technologií
bude znamenat především změnu procesů, kdy se technologie musí chápat
pouze jako nástroj. Otázkou je, zda by se měly nejprve změnit procesy nebo
technologie.
Moderní
technologie již umožňují reálně aplikovat přímý výkon demokracie. Na
rozdíl od dřívější doby tedy dnes již není problém přímou demokracii
prakticky zavést a umožnit tak celé veřejnosti, aby se bezprostředně účastnila
veřejných rozhodovacích procesů. Otázkou je, zda by tato cesta byla právě
ta správná.
Diskutující
vyslovili především obavu ze snadné manipulovatelnosti veřejného mínění
a tudíž i výsledků případného přímého hlasování. Tato forma volby by
mohla být atraktivní především pro zájmové skupiny, které by významně
mohly ovlivňovat její výsledek. To proto, že pokud by společnost přímo
hlasovala naprosto o všech otázkách, některé by se jistě dostaly do pozadí
zájmu veřejnosti. A to je právě obrovská příležitost pro úzce
vyprofilované zájmové skupiny, jak „ovládnout“ výsledek hlasování.
Informační
technologie vyvolají (a již vyvolaly) na trhu práce především tyto změny:
a)
součástí běžné gramotnosti se stane počítačová gramotnost;
b)
home working neboli práce na dálku se bude dále rozšiřovat;
c)
zrychlování pracovních procesů povede k vyřazení těch, kteří
nepřidávají žádnou hodnotu;
d)
vznikají a budou vznikat nové segmenty a druhy práce.
Tak
jako to zaznělo již mnohokrát, změny vyvolávané IT ukazují, že klíč k dlouhodobé
prosperitě společnosti leží ve vzdělání lidí. Trochu zjednodušeně řečeno
platí nepřímá úměra: čím více je ve společnosti vzdělaných lidí, tím
nižší je nezaměstnanost.
Změny
pracovního trhu vyvolané IT lze pěkně ilustrovat na příkladu advokátů.
Za posledních deset let došlo k „vytěsnění“ řady profesí, které dříve
– v době neexistence počítačů – zajišťovaly právníkům nezbytný
servis pro jejich práci (například vyhledání zákonů, které souvisí s konkrétní
kauzou).
Co
vlastně znamená slovo identita? Podle jednoho z názorů je identita něco,
co dobře znám, mám to rád a jsem ochoten pro to něco obětovat. Identita je
tvořena jazykem, zvyky, místem … Člověk
má přirozenou potřebu se identifikovat. Síla USA je mimo jiné dána i
silnou identifikací amerického občana se svou zemí. Otázkou je, zda lze nějakým
způsobem chránit identitu a zda je to vůbec třeba: chápeme-li identitu jako
křehkou květinku, pak ji musíme chránit. Ovšem je-li něco silné, pak to
„probublá“ a přežije. Řečeno jinými slovy: je-li něco živoucí, ať
to žije, pokud ne, tak, ať to zhyne, neboť je to známka toho, že je to jen
haraburdí.
Neopodstatněný
je strach, že se v EU ztratíme. Ukázalo se, že tváří v tvář
EU se posílila národní a regionální identita jednotlivých zemí, regionů,
protože se snaží se výrazněji vymezit.
Velkým
tématem souvisejícím s moderními technologiemi obecně a Internetem
obzvláště je bezpečnost. V zásadě všechny informace o občanech
budou v brzké době na internetu a bude jen otázkou nákladů, aby se do
těchto systémů někdo „naboural“a citlivá data získal. Tady je právě
prostor pro působení státních orgánů, které by se měly snažit tomuto
nebezpečí zabránit. Zabezpečení informačních systémů souvisí mimo jiné
i s ochranou demokratických procesů.
Lze
tedy informace na Internetu zabezpečit? Ano, lze. Jde však o to, jak chápeme
pojem bezpečnosti informací na Internetu. Nejde totiž jen o ochranu privátních
dat uživatelů. Nechtěným výsledkem snahy o naprostou bezpečnost Internetu
by mohl být vznik „velkého bratra,“ který by dokázal kontrolovat všechny
a všude.
Novou
výzvu pro bezpečnost Internetu vytváří v dnešní době terorismus, a
to ve dvou rovinách. Na jedné straně je možné využití Internetu teroristy
pro plánování a komunikaci – zde se limitem obrany stává právě ochrana
osobních dat v síti. Na straně druhé je naše dnešní společnosti na
technologiích (zejména informačních a telekomunikačních) mimořádně závislá.
Právě proto bychom měli být jako společnost připraveni na to, že právě
zde je s největší pravděpodobností další cíl teroristů.
[1] Za negativní byla také označena snaha části představitelů EU na vymezování se proti Spojeným státům. Právě v oblasti společné zahraniční politiky, je podle diskutujících riziko v pokusu o hegemonii některých států (zejména tzv. velkých) určovat tuto politiku. Za velmi nebezpečnou pak byla označena formující se osa Paříž – Berlin – Moskva, která by mohla udělat mnoho zla v politice unie. Část diskutujících viděla společnou vizi EU také v její snaze o zachování evropského sociálního modelu, pouze menšina však viděla tuto snahu jako pozitivní.
[2] United States of Europe