![]() |
![]() |
||||
![]() |
|
Doporučené
otázky k diskusi:
Jak
vysoký by měl být důchod vyplácený státem (v porovnání se mzdou před
odchodem do důchodu)? Měl by být poměr důchod/mzda vyšší pro chudší
a nižší pro bohatší?
Měl
by stát stanovovat věk pro odchod do důchodu nebo by se o tom měl
rozhodovat každý sám (s tím, že důchod bude tím vyšší, čím později
člověk půjde do důchodu)? Jaký věk je přiměřený pro odchod do důchodu?
Jaký
by měl být případný mix důchodů: většina z průběžného a
doplněk z fondového systému, či naopak?
Jak
je vhodné omezit investování do penzijních fondů: domácí/cizí cenné
papíry, míra rizika (akcie/dluhopisy…)? Je lepší penzijní fondy přísně
regulovat (a snížit tak jejich možnosti zhodnocení úspor), nebo jim dát
větší volnost (a akceptovat vyšší míru rizika)?
Stát
dnes zvyšuje důchody tak, aby zachovával poměr důchod/mzda. V některých
zemích stát zvyšuje důchody jen podle růstu cen, tj. zachovává jejich
„kupní sílu.“ První metoda je velkorysejší, druhá šetrnější
pro státní rozpočet; pro kterou byste byli?
Primární
otázkou důchodového systému je jeho smysl. V této souvislosti zazněla
otázka, zda se dnes důchodový systém nestal něčím jiným, než by měl být
a než jako co vlastně vznikl. Situace je dnes totiž naprosto odlišná
od doby zavádění systému státních penzí (Bismarck), kdy střední délka
života byla neporovnatelně kratší. Dnešní ekonomický vývoj přitom lidem
umožňuje v průběhu aktivního života spořit, zdejší sociální systém
dostatečně zabezpečuje proti skutečné chudobě.
V tomto
kontextu by státní důchodový systém měl poskytovat určité sociální
minimum, které by chránilo proti skutečné chudobě. Veškerý nadstandard by
měl být na osobní zodpovědnosti jedince. Někteří diskutující se silnějším
sociálním cítěním připomněli, že starobní penze jsou důležitou
pojistkou stability společnosti (mimo jiné problematika jak zajistit skupiny s nízkými
příjmy). Současně také byla připomenuta skutečnost, že většinou společnosti
je penze vnímána jako právo (já si platím, já chci penzi). Jakákoliv
reforma, zejména pokud bude směřovat k snížení zákonné penze, však
musí být rozložena do poměrně dlouhého časového období, aby určitá věková
skupina nebyla významně znevýhodněna. Shoda panovala také nad edukací
společnosti, že stáří je věcí osobní odpovědnosti, bez kampaně není
možné začít žádnou reformu.
Dle jednoho z poněkud
extremních názorů by měl být starobní důchod zrušen. Systém starobních
důchodů byl označen jako výmysl státu blahobytu a náhradní řešení bylo
nalezeno velmi jednoduše. Dávky (dříve starobní důchod) by byly vypláceny
v okamžiku ztráty schopnosti pracovat, přičemž výše by byla odvozena
od minimální mzdy. Zbytek požitků čerpaných v tomto okamžiku by měl
být individuální pro každého, tedy podle hesla „jak sis myslel na zadní
kolečka, tak se dnes máš.“ Když se diskuse vrátila zpět na zem, došla
skupina k závěru, že problematika starobních důchodů je otázka navýsost
politická, tedy jakékoliv rozhodnutí v této otázce je rozhodnutí
politické, ke kterému dnes chybí odvaha. Jakékoliv razantní změny v této
oblasti mohou vést k politickému neklidu a extremizaci určité části
společnosti. Jako příklad proběhnuvší částečné reformy bylo zmíněno
Německo, kde proběhla tzv. parametrická reforma.
Podle jednoho názoru
jsou prostředkem k zajištění se na stáří také dobře vychované děti,
které se o své staré rodiče budou chtít postarat. Člověk by se na stáří
měl začít připravovat mnohem dříve, než začne klepat na dveře. Důležité
je uchovat se v dobrém zdravotním i duševním stavu co nejdéle. Finančně
se lze zajišťovat celý život formou různých spoření, životních
pojistek. Velmi důležitá je diverzifikace portfolia. Člověk se zajišťuje
i koupí nemovitosti, investováním do kvalitního bydlení a různými dalšími
investicemi. Kdo ovšem většinu projí dnes, tomu zůstane málo na pozdější
dobu.
Potřeby
reformy
Zcela zřejmá
shoda všech zúčastněných panovala v otázce potřeby reformy současného
penzijního systému. Ve své stávající podobě (tedy bez jakýchkoli, byť
parametrických změn) je náš penzijních systém neudržitelný (dlouhodobě
neufinancovatelný). Dříve nebo později by vedl k obrovskému deficitu a
zhroucení celého systému, potažmo státních financí jako celku. Shoda u většiny
účastníků panovala i v otázce, proč se u nás doposud se skutečnou
reformou prakticky nezačalo. Základní problém je v tomto případě v absenci
politického konsensu. Pro vládnoucí elitu je prakticky vždy výhodné odkládat
reformu do budoucna, a přenést tak břímě zřejmě nepopulárních a pravděpodobně
i bolestivých opatření na někoho jiného.
Zásadním
politickým problémem je financovaní důchodové reformy. Stávající systém
je v deficitu, který se v budoucnosti zřejmě bude dramaticky
prohlubovat (jinak by nakonec ani nebylo nutné systém reformovat). Při
transformaci tak musí z definice vzniknout transformační deficit a je třeba
dohodnout vzorec, podle kterého se tento deficit rozdělí mezi současné a
budoucí generace.[1]
V této otázce je česká společnost shodě na hony vzdálena, byť již
mnoho času nezbývá. Podle některých expertů na tuto problematiku lze
parametrickými změnami ufinancovat deficit stávajícího penzijního systému
pouze omezenou dobu (asi 30 let). Pak se stejně zhroutí, protože dle stávajících
demografických prognóz bude v roce 2030 poměr 1,1 pracujícího na 1 důchodce.
Při úvahách o
reformě by bylo vhodné vzít v úvahu také změny vycházejícího ze změn
v pracovním chování lidí. Zvláště významná je mobilita pracovní síly,
která bude ještě aktuálnější po našem vstupu do EU. Časem přestane být
výjimkou, že lidé budou mít za život několik kariér ve více zemích. Nový
systém by neměl být nastaven tak, aby tato mobilita pracovní síly nebyla překážkou
možnosti zabezpečit se na stáří (jako je tomu nyní). Náš systém zároveň
musí být kompatibilní se systémy fungujícími v EU tak, aby lidé i při
větší pracovní migraci měli zajištěn určitý důchod.
Penzijní
reforma pro 3. tisíciletí
Existuje celá řada
modelů penzijního systému, mimo jiné například tyto: (a) průběžný systém
organizovaný s větším ohledem na zásluhovost přispěvovatelů; (b)
dobrovolný fondový systém na základě daňového zvýhodnění spořitelů
(toto daňové zvýhodnění musí být limitováno, aby nedošlo k přílišnému
zatížení daňového systému.); (c) fondový systém, který má povinnou a
dobrovolnou část. Povinná část je garantována státem nebo se jedná přímo
o státní fond, který se chová spíše konzervativně. Dobrovolná část se
řídí principy finančního trhu, s možností vyšších zisků a odpovídající
míře rizika.
Přestože se názory
jednotlivých účastníků často dramaticky odlišovaly, všichni souhlasili s nutností
změny současného systému. Většina účastníků se nakonec zřejmě přiklonila
k názoru jisté kombinace průběžného a (dobrovolného či povinného)
fondového pilíře.Často byl zmiňován systém založený na třech pilířích:
první pilíř bude tvořen průběžným systémem, druhý pilíř bude povinný,
státem regulovaný fondový systém a třetí pilíř bude tvořen dobrovolným
fondovým systémem.
Mnohem výrazněji
posílen by měl být v novém důchodovém systému princip zásluhovosti
při zachování principu sociální solidarity. Nejčastěji se vyskytoval názor,
že právě průběžná část by měla být založena na principu solidarity
se sociálním podtextem. Výše důchodu vypláceného v rámci průběžné
složky by měla každému garantovat určitý minimální příjem. Radikálnější
zastánci zodpovědnosti každého za sebe sama navrhovali příjem na úrovni
životního minima, jejich poněkud socialističtěji ladění kolegové
diskutovali o navázání výše průběžné složky na určitý poměr důchodu
k průměrné mzdě popřípadě na garanci stabilní kupní síly. Průběžná
složka důchodového systému by měla být oddělena od státního rozpočtu,
garantována státem a fungovat na principu virtuálních účtů. Výše důchodu
bude vycházet z počtu odpracovaných let. Zásluhovost bude naopak zohledňovat
fondová část, která by měla tvořit podstatnou část celého systému.[2]
Fondový systém
(ať již povinný či nepovinný) rozhodně nebude možné zavést ze dne na
den. Rozhodně by také bylo nutné diskutovat nastavení počátečního poměru
mezi průběžně financovaným paušálem a individuálním fondovým spořením
(zpočátku by poměr mohl být 50 na 50, později by váha fondové složky
mohla vzrůst až k 70-ti procentům). V každém případě bude
dlouhou dobu existovat smíšený systém s fondovou a průběžnou složkou.
Důležitým
parametrem každé reformy je věk odchodu do důchodu. Ten by měl být zcela
individuální záležitostí. Pro vznik nároku na paušální důchod by jako
kritérium měl zřejmě sloužit určitý počet odpracovaných let nežli nějaká
fixní, administrativně určená hranice. Zároveň by také měla existovat možnost
předčasného odchodu do důchodu, byť s určitými postihy (krácení
fixního důchodu). Žádný pracovník by rozhodně neměl být sankcionován
za to, že se rozhodne pracovat i přes důchodovou hranici věku. Pokud důchodce
pracuje, mělo by dojít k souběhu pracovních příjmů i vypláceného důchodu,
který bude ovšem zdaněn důchodovou daní.
Kardinální otázkou
reformy (v jakékoli podobě) je způsob financování transformačního
deficitu. Obrovské dodatečné náklady, které každá reforma přinese, je
nutné rozdělit mezi současné a budoucí generace. Za úvahu by stálo použít
jako startovací kapitál výnosy z privatizace, které by neměly být někde
„zašmeleny.“ Tímto způsobem by se mohla citelně snížit dodatečná zátěž
současných i budoucích generací. V této souvislosti zazněla také
slova, že dobrým startovním kapitálem pro rozběh případně reformy by
mohly být peníze vyčleněné na nákup nadzvukových Gripenů.
Bezpečnost
penzijních fondů
Prakticky všechny
smysluplné varianty penzijní reformy počítají též s fondovou složkou
– ať již povinnou či nepovinnou. Zásadní otázkou každé reformy tak je
kredibilita penzijních fondů anebo odpověď na otázku jak v českých
podmínkách vybudovat penzijní fond, u kterého budou všichni věřit, že tu
i za 30 let bude a bude vyplácet penze? A to vše po čtyřiceti letech reálného
socialismu, kdy je stále velmi živá vzpomínka na konec penzijních fondů za
minulého režimu a zároveň také velmi čerstvá (a drahá) zkušenost s řadou
vytunelovaných bank, kampeliček a investičních fondů.
Z tohoto
pohledu je zřejmě žádoucí, aby byly penzijní fondy pod silnou regulací
(pokud jde o investice fondu, mělo by jít o investování do minimálně A-čkových
obligací, ale měl by se nechat i určitý prostor pro venture kapitál
(5-10%)). V každém případě by měl být kladen mimořádný důraz na
stabilitu a jistotu. Podle jednoho názoru by stát měl dokonce garantovat
bezpečnost těchto investic. V opačném případě, pokud by se opakovala
situace investičních fondů a kampeliček, nemůže vzniknout systém založený
na osobní odpovědnosti jedince. Jeden z účastníků při této příležitosti
vzpomněl na svého dědečka – živnostníka, který spořil do důchodových
fondů, komunisté je znárodnili a jemu dali minimální penzi.
Jeden ze zajímavých
nápadů týkajících se státní garance penzijních fondů vycházel z myšlenky
zřídit vedle běžných komerčních fondů i alespoň jeden fond, jehož správce
by vybíral stát, a který by měl nejméně rizikové portfolio. Za hospodaření
(resp. nevytunelování) tohoto fondu by pak ručil stát. Tento fond by byl určen
pro konzervativní investory, garance státu (pojistného fondu) by v případech
ostatních, rizikovějších fondů klesala úměrně k riziku. Tato
pravidla by měla být nastavena jako pevná od počátku, v opačném případu
by hrozilo, že by byla v případě krachu některého z fondů
politická reprezentace vystavena tlaku klientů, což by mohlo vést k řešením
typu nadlimitního odškodnění kampeličkářů.
Pokud skutečně
dojde (což doufáme) k většímu rozmachu penzijních fondů, bude nutné
vyřešit otázku, kam směřovat jejich investice. V České republice stále
není plně rozvinut kapitálový trh. Kam tedy budou jednotlivé penzijní
fondy investovat? Ve světě existuje plně rozvinutý globalizovaný kapitálový
trh, a proto se nabízí možnost investovat z velké části (případně
zcela) v zahraničí. Z hlediska stability ekonomiky by ovšem bylo
vhodné, aby penzijní fondy operovaly v co největší míře na území
ČR. Mezi problémy související s investicemi do zahraničí souvisí
mimo jiné i kursové riziko. Fondy by se v každém případě měly
zabezpečovat proti výkyvům trhu vhodnou diversifikací.
Důchodový
systém: reforma sociální nebo asociální?
Za cíl všech
reforem někteří diskutující označili také „obranu proti asociálnímu
chování potřebných“. Za hlavního škůdce byl v oblasti sociální
označen ministr Špidla, který heslem „sociální dávky do každé rodiny
… dělá z této země čekárnu na fašismus“. Právě sociální systém
prosazovaný ČSSD je destrukční pro celou společnost. Hlavní chybou je
podle diskutujících fakt, že řešení je hledáno v nejlehčím
postupu, tedy platit „údajně sociálně potřebným“ další peníze. Právě
tento způsob je cestou do pekel a hlavně směrem k pasti chudoby sociálních
dávek. Diskutující v žádném případě neodmítli morální
solidaritu s chudými, řešení by však měla být systémová. Nejhorší
na tomto stavu je přitom skutečnost, že celý tento systém je financován z daní
střední vrstev, které by se v případě zvyšujícího se zatížení
mohly ještě více polarizovat vůči chudým.
[1] Je třeba si uvědomit, že dnešní produktivní generace bude při provedení reformy pravděpodobně vystavena povinnosti dvojího plnění. Musí financovat průběžný systém pro současné i budoucí důchodce a současně si spořit v rámci fondového systému na své stáří.
[2] Jedním z argumentů pro minimalizaci solidarity byl triviální, byť často opomíjený fakt, že stáří a smrt jsou zcela předvídatelné skutečnosti. S výjimkou různých zdravotních problémů, životních katastrof a podobných událostí mimo naši kontrolu tedy nic nebrání tomu, aby se každý z nás na stáří připravoval tím, že bude spořit a investovat.