![]() |
![]() |
||||
![]() |
|
Česká armáda
1.
Jakou armádu by měla ČR mít?
Válečnou
versus podpůrnou
Profesionální
versus rekrutskou
Všeobecnou nebo specializovanou
Finanční
řešení (investice a provoz);
Získávání
vhodných lidí;
Nadnárodní
spolupráce.
3.
Měly by být zpravodajské služby součástí armády?
Dodatečné
otázky:
Jak
můžeme zvýšit naši bezpečnost?
Může
v boji s terorismem některá strana konfliktu zvítězit?
Co
jsou hlavní přednosti a slabiny stran konfliktu a jak využít zvýšit snížit?
Citace
z diskusí:
„Problém
české armády je v tom, že nikdy ve své moderní historii nebojovala“
„Vojna
udělá z kluků chlapy“
„Z
české armády nikdy nebude Cizinecká legie“
„Skupina
se tak vžila do role teroristů, že na zodpovězení otázek nebyl čas.“
„
… aby byla armáda dobrá, musí bojovat.“
Nad otázkou jakou armádu by měla Česká republika měla mít panovala shoda diskutujících nad všemi podstatnými znaky této „nové armády“. S poukazem na v diskusích mnohokrát opakovaný zlomový den nevznikly sebemenší pochybnosti nad jejím směřováním do Severoatlantické aliance. Dle účastníků debaty by česká armáda měla být armádou kombinovaného typu. Na jedné straně musí být schopna se přímo účastnit bojových operací, nesmí však chybět ani funkce podpůrná, která bude zabezpečovat bojující jednotky, ale i týl. Současně byla některými účastníky Lípy vyzdvihnuta role armády v oblasti civilní obrany. Právě rozvoj oblasti civilní obrany a její zakotvení ve společnosti je podle názoru diskutujících jednou z odpovědí na “výzvu 11. září.”
Vzhledem k charakteru nových rizik pro náš stát, která se v moderní době objevují, vzhledem k demografickému vývoji, postoji veřejnosti vůči povinné vojenské službě a v neposlední řadě vzhledem k problému nedostatečného času na výcvik vojáků jednoleté základní služby by naše armáda měly být jednoznačně profesionální. Pouze profesionální armády totiž dokáže v budoucnosti splnit naše závazky vyplývající z členství České republiky v Severoatlantické alianci. Při hledání argumentů, které by mohly hovořit pro zachování určité podoby branné povinnosti se diskutující shodli na socializační funkci armády, většina diskutujících však považovala tento pohled za přežitý. V souvislosti s diskusí o profesionální versus rekrutské armádě bylo konstatováno, že je zajímavé jak většina zúčastněných přijímala myšlenku, že polovina národa má projít socializací, kohezí a podobně aniž by zkoumali zda je to opravdu potřeba. Zazněl též názor, že z hlediska celospolečenského bude profesionální levnější než dnešní „legalizované otroctví.
Jako
relativně malá země si nemůžeme dovolit budovat a udržovat všeobecnou armádu.
Navíc jako člen Severoatlantické aliance můžeme participovat na společné
obraně všech jejích členů a je tedy vhodné zaměřit se na vybudování a
vycvičení špičkových specializovaných jednotek a to v oblastech, ve kterých
naše armáda tradičně vynikala: radiolokace objektů a chemické zbraně.
Budoucí česká armády by měla být podpůrná, profesionální a specializovaná. Musí však být zachována schopnost armády bránit komplexně nějaké území. Za alarmující označili diskutující přesvědčení některých lidí, že Českou republiku jsme schopni ubránit se vnějším hrozbám samostatně. To je ovšem zcela zcestná myšlenka, jsme a musíme být součástí týmu, který se jmenuje NATO. Pro naši bezpečnost je životně důležité být součástí něčeho většího.
V odpovědi
na druhou otázku se diskutující
bez širšího komentáře shodli, že pro úspěšné budování moderní armády
je nezbytné využít všech těchto prvků implementace rozhodnutí. Základním problémem české armády je stav, kdy 80
procent mladých mužů odmítá vojenskou službu. Pokud se tento stav nepodaří
změnit, nemůžeme zvýšit svoji bezpečnost.
Někteří diskutující vzhledem ke své profesionální kariéře připomněli
absolutní absenci public realitions české armády, což můžeme podle jejich
názoru označit dokonce za jeden ze základních současných armádních problémů.
Moderní armády musí vztahy s veřejností budovat a niko-li tuto oblast
absolutně ignorovat.
U
následující otázky se rozhořela poněkud pestřejší diskuse než u dvou předchozích.
Nakonec se většina účastníků shodla na tom, že armáda musí mít svou
rozvědku, která bude sledovat a hodnotit rizika mimo hranice i uvnitř státu.
Měla by rovněž mít kontrarozvědku, která by sledovala případná nebezpečí
uvnitř samotné armády. K tomu by ještě měl existovat orgán, který rovněž
sledoval armádu jako celek zvenčí a kontroloval ji.
V odpovědi
na první z doplňkových otázek se diskutující shodli na tom, že musíme
usilovat o ekonomický růst, který následně umožní růst prostředků,
které budeme moci vyčlenit pro armádu. To je podle většinového názoru
jediná cesta jak zvyšovat kvalita
české armády a její schopnost zaručit bezpečnost státu. Konkrétněji je
pro zajištění naší bezpečnosti nutné mít kvalitní zpravodajské služby,
které budou kontinuálně sledovat, vyhledávat a analyzovat rizika a ohrožení
aby na ně mohla armáda, ale i policie, adekvátně reagovat. V samotné naší
armádě se potom musí důkladně provést připravované reformy. Zde byla
opakovaně zdůrazněna nutnost „lepšího politického zadání“ reformy. Důležitá
je rovněž spolupráce v rámci Severoatlantické aliance. Jako velmi
specifický faktor zaručení naší bezpečnosti uvedli diskutující
politickou ale i občanskou vůli bránit se.
Názor
na možnost vítězství v boji s terorismem směřoval k závěru, že vítězství
tak jak je tradičně pojímáno není v tomto druhu boje možné. Boj s
terorismem je boj s mnohohlavým monstrem a „utnutí“ jedné z nich neznamená
porážku ostatních. Za každou uťatou hlavu vyroste velmi rychle na jiném místě
nová. Navíc u mnohých teroristických skupin ani není možno oficiální vítězství
formou podepsání kapitulace protože v jejich struktuře třeba ani není
nikdo kdo by působil jako velitel a jehož podpis kapitulace by celá
organizace uznala. Jediný možný způsob vítězství je fyzické zničení všech
přívrženců a to skutečně není stoprocentně možné. Zničením mozků
nebo bankéřů se dají aktivity teroristů dočasně zažehnat nebo snížit
jejich rozsah, jen ale jen otázkou času kdy si vychovají nové vůdce a
najdou nové zdroje.
Diskutující
se shodli, že mnoho nevýhod, které jsou na straně teroristů obecně znamená
zároveň jejich obrovskou výhodu při konfrontaci s nepřítelem typu
NATO. Armády Aliance jsou obecně limitovány oficiálními postupy a dohledem
medií. Teroristé můžou ze zajatců dostat informace jakýmikoliv metodami,
ale mučení zajatců NATO by znamenalo skandál. Teroristé mohou zneužívat
civilní obyvatelstvo a je povinností spojeneckých armád jej chránit což mu
způsobuje další obtíže. Jednoznačnou výhodou na straně NATO je ovšem
obrovská početní i technická převaha, politická i občanská vůle dovést
konflikt do konce. Prakticky nevyčerpatelné zdroje, lepší výcvik a zásobování
vojáků a možnost získat „obyčejné lidi“ v dobývaných zemích na svou
stranu opět pomocí peněz.