![]() |
![]() |
||||
![]() |
|
Reforma
zdravotnictví
1) Co považujete za klíčové problémy zdravotnictví v ČR? Pokuste se
definovat oblast zdravotnictví jako místo střetu různých skupinových zájmů.
2) Jak docílit paralelně vyšší nákladovou efektivitu, lepší výsledky léčení
a obecnou dostupnost medicínské péče? Do jaké míry je řešením zvyšování
spoluúčasti pacientů na hrazení této péče?
3) Který systém zdravotního pojištění (všeobecný, privátní, smíšený)
považujete za nejvhodnější? Proč? Jak by měl být financován?
4) Jak je možné dlouhodobě provozovat z medicínského hlediska vysoce
kvalitní nemocnici při udržení přijatelných nákladů?
5) Jakou cestou je možné dosáhnout společenský konsensus o nutných změnách
ve zdravotnictví a implementaci těchto změn?
"Nejlevnější neznamená nejlepší. Ze
skupiny transformujících se zemí je nejlevnější zdravotnictví v Rumunsku,
kde pacienti velmi krátce po převozu do nemocnice umírají."
"Solidarita je příliš vzácné zboží, aby se s ní plýtvalo na léčení
rýmy."
"Ať si každý porovná výši zdravotní pojistky s pojištěním slušného
automobilu"
"Každý si své zdraví musí chránit sám, to je jediná cesta. Zdraví
je soukromým statkem."
"Stačí mít 10 procent špičkově vybavených pracovišť, které budou
fungovat 24 hodin denně na 100 procent."
"Nepodceňujme schopnost pacienta vybrat si dobrou lékařskou péči.
Pacient má mít potřebné informace a podle nich se může rozhodnout."
Klíčové problémy českého zdravotnictví
Všeobecná shoda v jednotlivých diskusních skupinách nastala nad definováním
situace ve zdravotnictví trojúhelníkem, kde v jednom vrcholu jsou pacienti, v
druhém lékaři a v třetím pojišťovny. Právě vyřešení a optimalizace a
změna vztahů této základní triády je podmínkou jakékoliv reformy existujícího
systému zdravotnictví. Pojištěnci chtějí co nejlepší péči,
poskytovatelé usilují o zisk a pojišťovny fungují jako redistributor vybraného
pojistného. Kromě jmenovaných se na tvorbě prostředí podílejí další
subjekty, kde například výrobce léčiv nelze považovat za bezvýznamnou
lobbyistickou skupinu.
V této souvislosti byla otevřena také otázka pozice ministerstva
zdravotnictví, které podle účastníků setkání nezastupuje své voliče
tedy pacienty, ale zdravotníky, kteří jsou silnou zájmovou skupinu.
Zdravotnictví je totiž podle názoru diskutujících rukojmím politiků,
prostředkem jejich ambicí a slibů. Závažný vliv na zdravotnictví má
politický (volební) cyklus. O složitosti a zejména o silném tlaku lékařské
lobby svědčí mimo jiné i frekvence výměny ministrů, kde z lehkou nadsázkou
lze tvrdit co rok to ministr. Každý ministr spolu se svým aparátem podléhá
tlaku této lobby a populisticky dává nereálné sliby.
Pro systémovou změnu českého zdravotnictví je tedy podle diskutujících třeba
změnit vztahy právě mezi jednotlivým vrcholy definovaného trojúhelníku.
Elementárním prvkem je pochopení, kdo je zákazníkem a jaké služby jsou mu
nabízeny. Napříště by základním bodem veškerého snažení měl být
klient, tedy ani ne tak pacient, ale obecně pojištěnec.
S tím souvisí i potřeba vyvrátit mýtus, že pacient sám nemůže efektivně
rozhodovat o své zdravotní péči. V Čechách stále trpíme tím, že medicína
sebou nese stigma božskosti, tedy normálnímu smrtelníkovi nepochopitelné,
uzavřené až mystické vědní disciplíny. Lékařům přitom tento stav
vyhovuje a naopak představa, že by měli pacienta brát za partnera je děsí.
To potvrzuje i další názor, který tvrdí že české zdravotnictví není
dotčeno trhem, neorientuje se na zákazníka - pacienta nýbrž na druhou
stranu - poskytovatele - lékaře a své problémy.
V diskusi zazněl názor, že problémem zdravotnictví je jeho těžko měřitelná
činnost, která vede ke špatnému přerozdělování prostředků. Hodnota
zdraví a života je nevyvážitelná a tržní kultura se musí s tímto faktem
vyrovnat. Někteří v této souvislosti připomněli starou Činu, kde lékař
byl placen právě za zdravého pacienta a v případě nemoci léčil zdarma.
Názoru o neměřitelnosti ostře oponovali někteří účastníci. Výsledky
ve zdravotnictví podle jejich názoru měřitelné jsou, můžeme sledovat výkony
a jiné ukazatele. Pokud je můžeme měřit, můžeme je i porovnávat,
existuje zde zpětná vazba a mohou být provádět určité změny. Do
zdravotnictví je nutné aplikovat systém controllingu, pak bude systém
pracovat efektivně a přesně. Informace mohou zamezit plýtvání zdroji, lidé
se mohou lépe rozhodovat a není třeba činnosti opakovat a napravovat chyby.
Současně však zazněl názor že v tomto okamžiku narazíme na "bílou
mafii", která jakoukoliv vyšší míru transparentnosti bere jako osobní
útok na svá privilegia. Poskytovatelé zdravotní péče nikdy nebudou
evaluovat svou práci, je pro ně lepší vystupovat jako nátlaková skupina,
která má občana jako rukojmí.
Právě v důsledku absence systém controllingu, nejsou finanční prostředky
rozdělovány podle toho, zda příslušné zařízení je špatné nebo dobré
a nedochází k eliminaci nezdravých částí systému. Současně zazněla i připomínka,
že veřejností je velice negativně vnímáno snižování počtu zdravotnických
zařízení, zvláště pak na úrovni okresních nemocnic.
Past fixních nákladů
Domácí zdravotnictví je lapeno do pasti fixních nákladů se kterými lze
jen velmi obtížně manipulovat, protože více než polovinu z nich tvoří
mzdy.
Současně je nutné restrukturalizovat poskytovanou péči. Pod zdravotní péčí
se většinou rozumí akutní péče, čemuž také odpovídá příliš velká
vybavenost lůžky. Poskytovaná péče by se měla standardizovat - pojem
McDonaldizace zdravotnictví. Současná praxe vedla k neefektivnímu řízení
zdravotních zařízení lékařským personálem. Vzrušená diskuse zazněla
na téma trestání rizikového chování, kde zazněly i kategorické odsudky
ve stylu kuřáci a pijani budou více platit, protože systém více využívají.
Převládl však názor, že je velmi těžké rozlišit, co je důsledek
rizikového chování a co je dané přírodou - genetickou výbavou jedince.
Kromě toho společnost by musela najít konsensus v otázce sebepoškozujícího
chování, jako je například workoholismus. V otázce výše spoluúčast byli
diskutující vcelku za jedno, že by se měla zvýšit, respektive že musí zvýšit.
Tento krok byl označen za jeden z potřebných k dosažení systémových změn.
Zvyšovat se však musí spoluúčast pacienta jak finanční, tak edukativní.
Lidé si v minulém režimu zvykli, že je ve zdravotnictví vše
"zadarmo", nechtějí dnes cokoliv platit. Proto je nutná osvěta o
zdraví jako individuálním statku.
Péče o děti, seniory, sociálně potřebné a nákladná léčení by měla být
hrazena ze společných fondů při zachování principu solidarity, ostatní běžná
péče by měla být hrazena individuálně či spíše kombinovaně.
Individuální účast pacienta je důležitá, ale z různých šetření
vyplynulo, že 70 procent nákladů zařízení je fixních. Vše tedy závisí
na správě a managementu. Zavedení spoluúčasti vnese do systému tržní
prvek a přinese jeho efektivitu. Otázkou zůstává, kdo nebo co bude tím
hybným prvkem efektivity vynaložených nákladů.
Nejde ani tak o systém pojištění, jako o
jeho transparentnost
Účastníci Lípy se ve většině přiklonili k smíšenému systému zdravotního
pojištění. Je však nutné vytvořit efektivní dohled na tímto systémem.
Klienti by měly hodnotit pojišťovny nejen podle placené péče ale také
podle informovanosti o prováděných úkonech a aktivnímu přístupu ke klientům.
Samotní pojištěnci musí být více aktivní, emancipovaní.
Většinový názor řekl ano zavedení individuálních účtů - tedy
poskytnutí informací o nákladovosti léčby každému pojištěnci - a to při
zachování základu systému všeobecného zdravotního pojištění. Zde se
otevřela současně otázka míry solidarity, co s pojištěncem, který svůj
účet vyčerpá?
Otázkou zůstává, proč solidární část nevybírat jako daň, což ve své
podstatě je, tedy přes finanční úřady. Problémem totiž není pouze výběr,
ale také distribuce a dohled nad prostředky. Tento dozor by měl být nezávislý,
protože tato problematiku má i svou politickou stránku. Tato diskuse byla
vyvolána zamyšlením nad zdravotními pojišťovnami v jejich dnešní pozici.
Primárním motivem vzniku pojišťovny byla efektivita nákladů a jejich
transparentnost. To se nenaplnilo a proto voláme po změně. Dnešní situaci
na trhu pojišťoven můžeme popsat jako oligopol s jedinou dominantní firmou,
která je spojena se státem. Problémem je také neexistence kontroly zdravotních
pojišťoven, které jako jiné finanční instituce tuto kontrolu vyžadují.
Konkurence zdravotních pojišťoven za situace, kdy nemají v rámci zákonných
úprav možnosti se výrazně odlišovat, poskytovat dodatkové služby či
komerční připojištění, byla některými účastníky označena za
kontraproduktivní součást systému, vedoucí akorát k plýtvání.
Většinová shoda zazněla v otázce, že v pokud chceme zůstat v Evropě a
respektovat sociálně kulturní prostředí starého kontinentu, nemůže zavádět
model amerického zdravotnictví - který je založen na základní otázce - máte
pojistku nebo peníze. Vytvoření čistě komerčního principu je v této
společnosti stále nemožné.
Špičkové pracoviště, iluze nebo realita?
Nemocnice jsou nanejvýš složité firmy, které
musí řídit profesionální manažeři, což samo o sobě nevylučuje z
managementu lékaře, musí však disponovat manažerskými schopnostmi.
Velké nemocnice by se měly specializovat na řadu úkonů, vytvořit příznivé
pracovní podmínky pro úzce zaměřený personál. Naopak malé nemocnice musí
fungovat jako "emergency units", měly by tedy poskytovat veškerou
službu, byť ne na úrovni velkých zařízení. Primárním zájmem společnosti
je zdraví, v optice průmětu do střední délky života populace. Na tomto východisku
- zájem jediného klienta systému - se musí postavit reforma.
Primárním cílem je, aby pacienti odcházeli od lékaři spokojeni a ne aby všichni
poskytovatelé zdravotní péče měli špičkové vybavení. Příliš nákladné
vybavení zařízení, které nesmyslně najdeme v mnohých okresních nemocnicích,
není efektivně využíváno, protože nabídka převyšuje poptávku. Je to
také dílem neexistence ministerské koncepce, která by mohla zbytečnou
duplicitu dnes málo využívaných drahých zařízení omezit.
Dalším problémem jsou právě špičková pracoviště, kde vyvstává otázka,
zda je máme ze 100 procent financovat z veřejných prostředků. V diskusi
zazněl názor, že tato pracoviště by měla být financována naopak ze
soukromých zdrojů.
Jakou cestou k cíli
Podle účastníku Lípy lze za pozitivum označit
skutečnost, že Česká republika je jediným postkomunistický státem, kde
byla reforma zahájena. Ačkoliv nebyla zdaleka dotažena do úspěšného konce
žádný jiný stát regionu nemá tak dobrou péči ani reformované
zdravotnictví. Zde si diskutující pomohli přirovnáním k reformy k atletické
disciplíně, která měla být "trojskokem", my jsme se po prvním
skoku zastavili a stal se z toho nedokončený skok do dálky. Komparace se
sportem je přesná i v dalších pohledu, neboť v průběhu zápasu byla několikrát
změněna pravidla. Jak v minulosti tak i dnes schází ochota státu - vlády
udělat nepopulární opatření.
Shoda dále panovala v tom, že nelze za dané situace očekávat žádný velký
třesk, ale české zdravotnictví čeká dlouhá doba postupných kroků vedoucích
(snad) ke správnému cíli. Jde o politickou odvahu všech demokratických
stran, neboť délka trvání postupné reformy není shodná s jedním volebním
období vlády.
Při hledání odpovědí na poslední položenou otázku se diskutující opět
vrátili k přirovnání základního problému k rovnostrannému trojúhelníku
pacient - lékař - pojišťovna, kde právě výsledkem reformy zdravotnictví
musí být narovnání všech pokřivených vztahů tedy třístranné
partnerství.