![]() |
![]() |
||||
![]() |
|
Fundamentalismus a extremismus
1.
Jak vzniká fundamentalismus a extremismus, co jsou jeho cíle, jak se
provozuje, jaké jsou jeho historické dopady a jak by společnost měla na něj
reagovat?
2.
Jak se projevuje fundamentalismus a extremismus v ČR včera i dnes? Jaké
vlivy na to bude mít náš vstup do EU? Jak by česká společnost měla na
fundamentalismus a extremismus reagovat nebo mu čelit?
Citace
z diskusí:
„Kořeny
extremismu musíme hledat ( v propasti mezi chudými a bohatými)“
„Terorismus
je v podstatě jednostraným vyhlášením války“
„Jsou
mladí, hloupí a plešatí ... Oni z toho vyrostou
... jenom mezitím možná někoho zabijou“
„
... tak se nezlobte, vždyť to byl černoch“
„
... neexistuje dobrý a špatný terorismus ...“
Definici
fundamentalismu můžeme podle názoru diskutujících vymezit jako nekritickou
víru ve fundamenty, která je expanzivně a agresivně rozšiřována. Základní
charakteristikou fundamentalismu je pak nezpochybnitelné přesvědčení,
netolerance a nesmiřitelnost. Na druhou stranu všichni máme fundamenty, se
kterými se ztotožňujeme. Nebezpečím fundamentalismu je fakt, že postrádá
kritické myšlení a je nepřístupné okolním informacím. Existují však
i fundamentalisté s kritickým myšlením. Hranice definice
fundamentalismu je v hranici tolerance. Fundamentalismus je přesvědčení,
které není přístupné dialogu. Střet nastává v okamžiku, kdy
fundamentalismus položí své hodnoty za univerzální. Většina
fundamentalistů se chová a jedná na základě daných pravidel, o kterých
nepřemýšlí a nepochybuje. Dnes se stal fundamentalismus pejorativním
pojmem.
Dle
etymologické definice je fundamentalista člověk, který jde ke kořenům. Jde
o lidi, kteří se drží zásad nějakého učení, které nemusí být nutně
špatné; může však být v rozporu s obecným přesvědčením.
Extremismus je názor na okraji normy. Jde o pojem relativní: v islámu může
být za extremistu považován člověk, který prosazuje změnu postavení žen
ve společnosti. Při letmém pohledu do historie navíc zjistíme, že řada názorů
dobově považovaných za součást středního proudu by dnes byla zařazena
mezi extremismus a naopak současné většinové názory by v některých
případech dostaly v minulosti nálepku extremismu. Problematickým se
fundamentalismus a extremismus stávají v okamžiku, kdy jde o myšlenky
expanzivní a netolerantní vůči okolí.
Extremismus
– riziko pro společnost
Podle
většiny diskutujících není problémem fundamentalismus jako takový
(může znamenat pouze vybočení z nějaké všeobecně uznávané
normy), ale extremismus, který tyto vybočené hodnoty exportuje a agresivně až
brutálně vnucuje. Fundamentalismus přitom
vůbec nemusí přejít v extremismus. Problém nastává v momentě, kdy
fundamentalismus přerůstá v agresivitu, to je nebezpečí pro okolní svět.
Kořeny
extremismu lze často hledat v propasti
mezi bohatými a chudými, extremismus je výsledkem nerovnovážného stavu,
který hledá vyrovnání. Lidé s extrémní a fundamentalistickým názory
buď hledají pevnou jistotu anebo nechtějí patřit a priori k většině.
Mechanismus vzniku fundamentalismu a extremismu je proto tento: změna prostředí
vyvolává krizi identity, která následně vede k redefinici my a oni. A
právě tato situace - znejistění identity - je živnou půdou fundamentalismu
a extremismu. Zajímavá je odlišnost moderních extremistů od jejich středověké
obdoby; ve středověku měla většina podobných hnutí snahu izolovat se od
okolního světa.
Pokud
jde o motivy fundamentalismus a extremismu, zazněl i názor, že dnešní mladí
lidé vědí, že moderní společnost směřuje k sebevraždě a jejich
zoufalé „extrémní“ činy jsou tak pouhou snahou bránit se před
kolektivní sebevraždou.“ Příčinou extremního chování je tak především
snaha byť někdy pomýlená všech lidí, aby lidstvo jako celek přežilo.
Pokud
seřadíme pojmy: radikalismus, extremismus a terorismus, zjistíme, že dochází
k přelévání určitých charakteristických znaků celým tímto spektrem. Základem
terorismu je extremismus, základem extremismu je fundamentalismus.
Fundamentalismus je nutnou nikoliv postačující podmínkou extremismu a
extremismus je nutnou nikoliv postačující podmínkou terorismu.
Terorismus
roste na stejném podhoubí
Při
úvahách nad fundamentalismem a extremismem tíhla většina diskutujících k
současnému zamýšlení se i nad terorismem, jako nad určitou praktickou
realizací extremismu. Dosti často se debata zaměřovala na islámský svět,
nebo ještě konkrétněji na skupinu Al-Kajda a její útok na Spojené státy.
Terorismus
nelze podle diskutujích automaticky dávat na roveň fundamentalismu. Debata ukázala,
že je velmi obtížné nalézt všeobecně
přijímanou definici terorismu či fundamentalismu
zejména pak pokud má mít obecnou platnost pro všechny varienty těchto
jevů. Jako ilustrační příklad byl použit
současný konflikt na území Palestiny, kde zatímco sebevražedné útoky
Palestinců jsou v očích Izrael
akty terorismu, druhá je
je považuje za legitimní součást osvobozeneckého boje.
Proběhla i pře o to, zda teroristické akty vyvolávají válečné
konflikty. Zazněl zde názor, že terorismus je v podstatě jednostranným vyhlášením
války, kdy se jedná o válku vedenou netradičními prostředky.
Dle
názor účastníků Lípy musíme si také uvědomit naprostou odlišnou
mentalitu islámského světa, které je v západních demokraciích
neinterpretovatelná. Shoda nastala
nad konstatováním, že hlavním důvodem útoku na USA byla snaha otřást západními
fundamenty, které se začaly stávat přitažlivými i pro islámský svět.
Současně se vyskytl i názor, že fundamentalismus a extremismus produkujeme
my sami svojí umírněností. Tlak změn pak některé skupiny vytlačuje do
pozice, kdy nejsou schopni být flexibilní a umírnění.
Hledání
kořenů aneb nejen o chudobě
Při
hledání kořenů vzniku fundamentalismu a extremismu pojmenovali diskutující
několik faktorů, které se uplatňují. Nejvíce pozornosti bylo věnováno
nedostatku vzdělání a chudobě, které spolu kráčí ruku v ruce. Nevzdělaný
národ nebo skupina lidí obecně je snadněji manipulovatelná.
„Bez
vzdělání není přemýšlení“ a vzniká potom nesoudná důvěra v manipulátory
vštěpované základní náboženské, politické a společenské pseudopravdy.
K těmto faktorům vzniku fundamentalismu a extremismu zazněly výhrady upozorňující
na extremistické teroristické organizace ETA a IRA, o kterých se rozhodně
nedá říci, že působí v prostředí chudoby a nevzdělanosti jako
charakteristického rysu celého národa. Rovněž vzdělanost v Německu před
druhou světovou válkou byla na velmi vysoké úrovni a přesto se zde k moci
dostal jeden z nejextremističtějších režimů v dějinách. Proto byla jako
další faktor vzniku fundamentalismu a extremismu jmenována i ztráta naděje
ve schopnosti demokracie, resp. jejích institucí. Vzniku extremismu nahrává
dlouhodobá neschopnost vlády či parlamentu řešit nějaký problém. I když
bylo ještě doplněno, že konflikty, kterých jsou ETA a IRA součástí,
nevznikly v dnešním bohatství, ale sahají hluboko do minulosti.
Problém
nízkého vzdělání diskutující rozvíjeli ještě dál a to s přihlédnutím
k podmínkám fundamentalismu a extremismu islámského. V této souvislosti
zaznělo několik zajímavých názorů a postřehů dokazujících pouze dílčí
význam faktorů vzdělání a chudoby a naopak vyzdvihující důležitost systému
vládnutí respektive státnímu zřízení v zemích, které lze označit
jako základny teroristů.
Sám
Usáma bin Ládin, jak podotkl jeden z účastníků, není přece ani nevzdělaný
ani chudý. I chudí muslimové, kterým se například díky programům evropských
univerzit, dostane západního vzdělaní, se po návratu domů stávají vůdci
protizápadních extremistů. Konfrontace s bohatstvím západu a s kulturou,
která si tohoto bohatství nijak neváží, v nich totiž může vzbuzovat zášť
a nenávist za to, že tento svět přepychu, i když má prostředky, nechce
pomoci světu chudému. V případě Afganistanu a Talibanu hraje při vzniku
fundamentalismu a extremismu důležitou roli i zdejší velmi specifická
mentalita. Zejména tradiční nedůvěra k lidem mimo tento svět. Neuvědomování
si výhod kolektivní spolupráce – „jeden může získat pouze když jiný
ztratí“. Z toho vycházející neuznávání kompromisu protože ústupek ze
svých požadavků rovná se zrada, zbabělost a hanba. Cíle fundamentalismu a
extremismu jsou podle diskutujících velmi relativní. Vždy záleží na stranách
konfliktu a situaci či problému, který k projevům extremismu vedl. Za
nejčastější lze označit cíle v oblasti náboženské a politické, přičemž
obvykle dochází k jejich značnému propojení. Náboženství se může stát
pouhým obalem pro jiné cíle a nástrojem snadnější manipulace lidí.
Nejasná
východiska současné situace
Účastníci
diskuse se pozastavili i nad tím, zda může teroristický útok na New York a
Washington v dlouhodobém horizontu přinést něco pozitivního. Diskutující
se shodli, že pokud by se dal nějaký přínos nalézt, je jím bezpochyby
sblížení USA a Ruska. Je ovšem otázkou, nakolik je či bude toto sblížení
trvalé a zda se při nejbližší vážnější zkoušce opět nerozpadne.
Vzniku
extremismu by se mělo především předcházet. Jednou z cest je legalizace
opozice. Nepotlačovat oponenty, ale naopak vést s nimi diskusi a to nejlépe
veřejnou. Nenechat opozici stáhnout se do podzemí a sahat k extremistickým
projevům. Předcházet vzniku extremismu by se ale mělo nejenom na domácí půdě.
K nástupu Talibanu k moci v Afganistánu vedla rozvrácenost, která v zemi
panovala po odchodu sovětských vojsk. Už tehdy se měl svět angažovat a
dohlédnout na vybudování demokracie. Místo toho byla země ponechána svému
osudu a Taliban získal body tím, že přinesl snížení kriminality a bezpečnost.
Oboje ovšem v podobě, kterou jeden z účastníků diskuse velmi trefně
nazval „klidem na hřbitově“.
Postavme
hradby
Dle
názoru jednoho z diskutujících by měla společnost na obranu před podobnými
jevy postavit jakési pomyslné hradby. První z nich by měla být „hradba
hanby“. To znamená vytvořit takové společenské klima, že sami extremisté
by se měli při zamyšlení nad svým chování zastydět, měli by cítit, že
dělají něco nesprávného. To by jim jistě ztěžovalo minimálně „nábor“
nových příznivců. Za druhé „hradba marnosti“. Extremisté musí jasně
vidět, že všechny jejich snahy jsou zbytečné a nevedou k žádnému výsledku.
Zde se myslí ne diskuse, ale jejich násilné činy. A za třetí, ovšem dohnáno
trochu do extrému, „hradba směšnosti“. Spořádaná společnost by se neměla
extrémistů bát, ale spíše naopak. Měla by si uvědomovat absurdnost a
„směšnost“ jejich činů a nebát se proti nim bojovat. Poslední zmíněná
„hradba“ se diskutujícím jevila jako dosti diskutabilní, neboť následkům
teroristických činů se smát nemůžeme. Na druhou stranu uplatňování něčeho
podobného v praxi můžeme dnes dost dobře vidět v reklamní kampani „Be
kind to your local Nazi“.
Ta
naše otázka česká ...
Účastníci
se hned na začátku diskuse shodli, že extremismus u nás je v drtivé většině
záležitostí mládeže. Relativně velkou přízeň, které se extremistická
hnutí u mladých těší můžeme do značné míry připsat „nepořádku v
jejich hodnotách“. Doba postkomunistických změn může působit značné
deformace ve vnímání světa mladými lidmi. Kontrast výchovy starší
generací svých rodičů s každodenní realitou může chaotizovat jejich
snahu o uspořádání vlastních
hodnot. K tomu je samozřejmě nutno připočíst další „klasické“
faktory jako nižší inteligence, nulové zázemí, snaha o ztotožnění apod.
Bylo též konstatováno, že značná část extremistů pochází z rodin
bez otce a odborné literatuře pro to existuje i odborný termín (Vaterlossgeneration).
Podle psychologických výzkumů tak v každé společnosti existuje cca 5%
obyvatel s fašizujícími tendencemi.
Dnešní
stále liberálnější společnost s rostoucími svobodami jednotlivce vyžaduje
od svých členů jistou vnitřní morálku, která ovšem u nás kvůli
historickým souvislostem chybí. O celé postkomunistické společnosti se dá
říci, že stále obtížně hledá svou identitu stejně jako její výše zmíněná
mládež. Nemělo by docházet k překračování hranice mezi svobodou a svévolností
a proto je třeba nějakým způsobem do svobod zasahovat.
Jeden
z účastníků zmínil holandský model řešení kompromisu mezi bezpečím a
svobodou. Tento systém je založen na dvou velmi radikálních přístupech.
Dokud se člověk chová podle všech pravidel, nezasahuje do jeho svobod nikdo
a nijak, ale v okamžiku jejich porušení nastupuje o to tvrdší odjímání
svobod všeho druhu. K použití podobného systému u nás zaznělo mnoho námitek.
Česká společnost nemá za sebou takovou demokratickou tradici jako Nizozemí.
Je pro ni vhodnější spíše systém trvalého mírnějšího zasahování do
osobních svobod a ne takové spoléhání na jednotlivce a jeho morálku v
souvislosti s tím co bylo řečeno již dříve.
Dokud
neteče krev ...
Problémem
je skutečnost, že extremismus v jeho počátcích ignorujeme jako bezvýznamný
a tím mu dáváme čas a prostor nabývat větších rozměrů. Máváme nad ním
rukou dokud neteče krev. Česká republika má podle názoru několika diskutujících
obecně tendenci bagatelizovat svoje vnitřní problémy. Jak to pojmenoval
jeden z účastníku:“Jsou mladí, hloupý, plešatí. Oni z toho
vyrostou... jenom mezitím možná zabijou pár lidí.“ Chybí nám vůle
podobné problémy řešit ale umění je řešit. „Západní společnost umí
házet bomby, ale neumí klást otázky.“
V České
republice nemáme příliš mnoho (organizovaných) extremistů. Existuje tu však
často silná polarizace; příkladem může být například katolická církev
a polarizace mezi reformátory a konzervativci. Diskutován byl též příklad
mladíka, který zabil súdánského studenta (jeho vražda vedla k všeobecně
známým demonstracím). Vrah se hájil slovy: „tak se na mne nezlobte, vždyť
to byl černoch.“ Svoji rodinu popsal takto: „my jsme čeští vlastenci, čteme
Jiráska a jsme všichni rasisti.“ Tento mladík dostával od základní školy
poznámky, že během vyučování kreslí na pijáky hákové kříže...